• Za darmo
Musical jako maszyna pamięci

Ebook Musical jako maszyna pamięci Marek Golonka

Marek Golonka
0,00 zł
Dodaj do ulubionych

Opis treści

Michael Kunze, librecista m.in. "Elisabeth" i "Tańca Wampirów", to twórca niezwykle popularny w Europie i Azji. Jego biograficzne musicale są nie tylko imponującymi widowiskami, lecz także fascynującą próbą opowiadania o historii Austrii, a zarazem o mechanizmach przedstawiania przeszłości za pomocą środków współczesnego teatru muzycznego.

"Musical jako maszyna pamięci" ukazuje drogę powstania dwóch słynnych musicali Kunzego, "Elisabeth" i "Mozarta!", w kontekście badań nad pamięcią zbiorową i skomplikowanej, europejsko-amerykańskiej historii rozrywkowego teatru muzycznego. Książka pokazuje, że musical od dawna był mocno związany z pamięcią społeczeństw, w których jest wystawiany, a jego przeszłość jako gatunku jest nierozerwalnie związana z Wiedniem.

Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).

*********

Musical as Memory Machine. Performing Austria’s Past in Selected Musicals by Michael Kunze

Michael Kunze, librettist whose works include "Elisabeth" and "Dance of the Vampires", enjoys immense popularity throughout Europe and Asia. His biographical musicals are not only impressive shows but also fascinating attempts at introducing the audience both to Austrian history and to mechanisms of presenting the past by means of modern music theatre.

"Musical as Memory Machine" discusses the creation process of Kunze’s two famous musicals, "Elisabeth" and "Mozart!", in the context of studies on collective memory and of the Euro-American history of music theatre as a form of entertainment. The book demonstrates that the musical has long been tightly intertwined with the memories of the societies where it is staged, and that the history of the musical as a genre is inextricably linked with Vienna.

The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).

*********

Mgr Marek Golonka (ORCID 0000-0001-8146-1316) – dziekan w Górnośląskiej Wyższej Szkole Przedsiębiorczości, wykłada projektowanie gier na kierunku: Gry i Grafika Interaktywna, projektant gier i kulturoznawca. Bada przedstawianie przeszłości na różnych polach kultury popularnej. Jego głównym osiągnięciem badawczym jest prowadzony w Instytucie Kultury Polskiej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego projekt "Przedstawianie przeszłości w teatrze muzycznym Polski i Austrii oraz jego recepcja", wnioski z którego podsumowuje w niniejszej publikacji. Pisze też scenariusze do komputerowych i fabularnych gier historycznych dla wydawnictw z Polski i ze świata.

Spis treści ebooka Musical jako maszyna pamięci

Wstęp. Michael Kunze i nawiedzona przeszłość Austrii 7

Rozdział 1. Przeszłość – historia czy pamięć? 15
Słodka Sisi i gorzkie wspomnienia 15
Badania przeszłości, badania pamięci 19
Specyfika badań pamięci 21
Powody zainteresowania pamięcią 24
Prawda o przeszłości? 26
Hayden White – narracyjność i naukowość historii 27
Astrid Erll – tryby pamięci zbiorowej 31
Aleida Assmann – pamięć funkcjonalna i magazynująca
35
Kerwin Lee Klein – zaczarowanie świata i
niebezpieczeństwa pamięci 38
Maurice Halbwachs – społeczne ramy pamięci 40
Marvin Carlson – musical jako maszyna pamięci 42
Freddie Rokem – aktor jako nadhistoryk? 49
Studium przypadku: Dźwięki muzyki 52
Między pamięcią a historią 59

Rozdział 2. Austria, czyli co? 61
Austria przed Mozartem – marchia, księstwo,
cesarstwo 65
Austria Mozarta – schyłek XVIII wieku 72
Austria Sisi – druga połowa XIX wieku 86
Austria Elisabeth i Mozarta! – schyłek XX wieku 103

Rozdział 3. Pamięć na scenach muzycznych 111
Jak rozumieć musical? 113
Kunze w świecie musicalu 124
Praktyka drama musicalu 138
Miasto muzyki 143

Rozdział 4. „Należę tylko do siebie”: Elisabeth 171
Podsumowanie historii powstania 171
Wiedeńskie inscenizacje Elisabeth 172
Ze świata, który zatonął 174
Patrząc przez Sisi 174
Zabójca jako narrator 182
Zmartwychwstanie habsburskiego Wiednia 199
Sisi Kunzego a Sissi Marischki 202
Jak z portretu 204
Przypadek Rudolfa 211
Świat tonie 215
Dygresja węgierska 218
Najnowsza historia Elisabeth 222
Koncert w Schönbrunn 224
Kobieta i jej epoka? 228

Rozdział 5. „Jestem muzyką”: Mozart! 232
Podsumowanie historii powstania 232
Inscenizacje Mozarta! 235
Nawiedzanie Mozartem – Prolog 240
Początki dwóch Mozartów 243
Nawiedzony Mozart – finał pierwszego aktu 245
Boski Mozart 247
Umrzeć na nieśmiertelny talent 253
Mozart według Kunzego 254

Zakończenie. Przeszłość? Austria? Musical? 257
Musicale a obiegowe wizerunki 260
Musicale a państwo Habsburgów 262
Musicale a Austria Felix 264

Aneks 1. Streszczenie akcji Elisabeth 266
Aneks 2. Streszczenie akcji Mozarta! 274
Bibliografia 283
Summary 288

Szczegóły ebooka Musical jako maszyna pamięci

Wydawca:
Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Rok wydania:
2022
Typ publikacji:
Ebook
Język:
polski
Format:
epub,mobi,pdf
ISBN:
978-83-235-5597-1
ISBN wersji papierowej:
978-83-235-5589-6
Wydanie:
1
Autorzy:
Marek Golonka
EAN:
9788323555971
Miejsce wydania:
Warszawa
Liczba Stron:
292
Czas realizacji zamówienia:
Do 10 min

Na jakich urządzeniach mogę czytać ebooki?

Ikona ebooka Na czytnikach Kindle, PocketBook, Kobo i innych
Ikona komutera Na komputerach stacjonarnych i laptopach
Ikona telefonu Na telefonach z systemem ANDROID lub iOS
Ikona urządzenia elektroniczne Na wszystkich urządzeniach obsługujących format plików PDF, Mobi, EPub