ebook Przestrzenie muzyczne w polskim teatrze współczesnym
Magdalena Figzał
Wydawca:
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Rok wydania:
2017
Książka Przestrzenie muzyczne w polskim teatrze współczesnym prezentuje różnorodne sposoby funkcjonowania muzyki w polskim teatrze dramatycznym ostatniego dwudziestopięciolecia. Odnosząc się do twórczości wybranych reżyserów i współpracujących z nimi kompozytorów autorka podejmuje szereg zagadnień teoretycznych, ściśle wiążących się z obecnością muzyki w przedstawieniu teatralnym: począwszy od kwestii związanych z percepcją muzyki scenicznej, przez klasyfikację zjawisk akustycznych w teatrze oraz wpływ nowych mediów na sposób kształtowania dźwięku, aż po różnorodne ujęcia znaczenia muzycznego.
Ogniwem spajającym poszczególne fragmenty monografii jest kategoria przestrzeni muzycznej, którą w najbardziej ogólnym i metaforycznym sensie rozumieć należy tu jako pewien specyficzny sposób funkcjonowania dźwiękowości w przedstawieniu teatralnym. Analizując inscenizacje takich twórców, jak Jerzy Jarocki, Jerzy Grzegorzewski, Krystian Lupa, Andrzej Dziuk, Krzysztof Warlikowski czy Jan Klata, autorka stara się nie tylko zwrócić uwagę na szczególną istotność warstwy muzycznej spektaklu teatralnego, ale przede wszystkim wskazać możliwe metody i narzędzia służące jej badaniu.
Ogniwem spajającym poszczególne fragmenty monografii jest kategoria przestrzeni muzycznej, którą w najbardziej ogólnym i metaforycznym sensie rozumieć należy tu jako pewien specyficzny sposób funkcjonowania dźwiękowości w przedstawieniu teatralnym. Analizując inscenizacje takich twórców, jak Jerzy Jarocki, Jerzy Grzegorzewski, Krystian Lupa, Andrzej Dziuk, Krzysztof Warlikowski czy Jan Klata, autorka stara się nie tylko zwrócić uwagę na szczególną istotność warstwy muzycznej spektaklu teatralnego, ale przede wszystkim wskazać możliwe metody i narzędzia służące jej badaniu.
Spis treści ebooka Przestrzenie muzyczne w polskim teatrze współczesnym
Spis treściWstęp / 7
ROZDZIAŁ I Muzyka i teatr – rys historyczny
Od syntezy do hierarchii / 25
Narodziny tragedii z ducha muzyki, czyli teoretyczne próby powrotu do antycznej jedności sztuk / 32
Wagner i Gesamtkunstwerk / 39
Muzyka sceniczna w okresie reformy teatru / 43
ROZDZIAŁ II Percepcja muzyki w przedstawieniu teatralnym
Przestrzenie dźwiękowe / 55
Muzyka, hałas i cisza / 60
O dźwiękowości w teatrze i modelach jej percepcji / 63
Muzyczne znaczenia / 70
O „języku muzycznym” i jego negacji / 72
Muzyka w systemach znaków teatralnych / 80
ROZDZIAŁ III Muzyka i świat przedstawiony
Teatralna fonosfera w dobie nowych mediów / 87
Muzyka a fikcja teatralna / 96
„Zburzyć logikę muzyczną”: kompozycje Stanisława Radwana w inscenizacjach Jerzego Jarockiego i Jerzego Grzegorzewskiego / 109
Muzyczne pejzaże przedstawień Krystiana Lupy / 138
Kabaretowy żywioł muzyczny w spektaklach Andrzeja Dziuka i Teatru Witkacego w Zakopanem / 155
To ostatnia niedziela – songi w przedstawieniach Krzysztofa Warlikowskiego / 170
Covery, mash-upy, remiksy: „umuzycznienie” w spektaklach Jana Klaty / 187
ROZDZIAŁ IV Performatywny wymiar muzyki scenicznej
Od rozumienia do emergencji znaczenia / 205
Rytm a materialna obecność ciała / 212
Dźwiękowa przestrzeń performatywna / 228
Muzyka – ciało – proksemika / 239
Zakończenie / 251
Bibliografia / 257
Spis ilustracji / 266
Indeks osób / 269
Summary / 276
Résumé / 278
Zusammenfassung / 280
Szczegóły ebooka Przestrzenie muzyczne w polskim teatrze współczesnym
- Wydawca:
- Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
- Rok wydania:
- 2017
- Typ publikacji:
- Ebook
- Język:
- polski
- Format:
- ISBN:
- 978-83-226-3164-5
- Wydanie:
- 1
- Autorzy:
- Magdalena Figzał
- Miejsce wydania:
- Katowice
- Liczba Stron:
- 284
Recenzje ebooka Przestrzenie muzyczne w polskim teatrze współczesnym
-
Reviews (0)
Na jakich urządzeniach mogę czytać ebooki?
Na czytnikach Kindle, PocketBook, Kobo i innych
Na komputerach stacjonarnych i laptopach
Na telefonach z systemem ANDROID lub iOS
Na wszystkich urządzeniach obsługujących format plików PDF, Mobi, EPub
21,00 zł
@CUSTOMER_NAME@
@COMMENT_TITLE@
@COMMENT_COMMENT@