- -5%
ebook Autorskie prawa osobiste w obrocie prawnym
Michał Wyrwiński
Wydawca:
Wolters Kluwer
Rok wydania:
2019
W publikacji czytelnik znajdzie zasady udzielania i odwoływania zgody na ingerencje w dobra osobiste oraz sytuację osoby, która z niej korzysta. Autor w sposób nowatorski ujmuje kwestie z zakresu zarówno prawa autorskiego, jak i prawa cywilnego.
Monografia oprócz tego, że podkreśla znaczenie dla nauki prawa, porusza kwestie ważne dla praktyki obrotu, zwłaszcza w odniesieniu do umów dotyczących utworów użytkowych.
Szczególną uwagę poświęcono rozważaniom dotyczącym m.in.:
istoty więzi twórcy z utworem,
charakteru prawnego zgody jako czynności upoważniającej,
analizy statusu beneficjenta upoważnienia,
dopuszczalności odwołania zgody,
ochrony dóbr osobistych po śmierci twórcy.
W monografii wskazano także modelowe rozwiązania stosowane w obcych systemach prawnych w zakresie problematyki związanej z umowami obejmującymi kwestie autorskich praw osobistych, w tym m.in.:
model 1 – droit moral niezbywalne, niepodlegające zrzeczeniu, nieograniczone w czasie, na tle uregulowań Francji, Hiszpanii oraz Chin,
model 2 – droit moral niezbywalne, niepodlegające zrzeczeniu, wygasające wraz ze śmiercią twórcy, na tle uregulowań Słowacji i Japonii,
model 3 – droit moral niezbywalne, niepodlegające zrzeczeniu, trwające ograniczony czas po śmierci twórcy, na tle uregulowań Australii, Belgii i Niemiec,
model 4 – droit moral niezbywalne, podlegające zrzeczeniu, nieograniczone w czasie, na tle uregulowań Filipin,
model 5 – droit moral niezbywalne, podlegające zrzeczeniu, wygasające wraz ze śmiercią twórcy, na tle uregulowań Holandii i USA,
model 6 – droit moral niezbywalne, podlegające zrzeczeniu, trwające ograniczony czas po śmierci twórcy, na tle uregulowań Argentyny, Grecji i Wielkiej Brytanii,
model 7 „teoretyczny” – droit moral zbywalne, na tle uregulowań Szwajcarii i Luksemburga.
W publikacji omówiono również następujące zagadnienia:
naruszenie i zagrożenie autorskiego dobra lub prawa osobistego,
bezprawność naruszenia i domniemanie bezprawności,
okoliczności wyłączające bezprawność naruszenia,
zgoda jako działanie prawne podobne do czynności prawnej,
przesłanki skutecznego udzielenia zgody,
przesłanki skutecznego wykonania uprawnień beneficjenta,
umowy o wykonywanie autorskich praw osobistych,
zrzeczenie się wykonywania autorskich praw osobistych,
naruszenie autorskich dóbr lub praw osobistych jako naruszenie umowy,
interpretacja klauzul umownych dotyczących autorskich praw osobistych,
kumulatywna ochrona autorskich dóbr i praw osobistych – konstrukcja roszczeń,
konstrukcja prawna autorskich dóbr lub praw osobistych po śmierci twórcy,
śmierć twórcy i jej skutki dla czynności prawnych dokonanych z osobami trzecimi,
sytuacja prawna roszczeń majątkowych i niemajątkowych a śmierć twórcy.
Adresaci:Książka jest przeznaczona dla adwokatów, radców prawnych oraz sędziów. Będzie cennym źródłem wiedzy dla agencji aktorów, celebrytów, firm z branży mediów. Zainteresuje również pracowników naukowych oraz studentów prawa, administracji, dziennikarstwa i kulturoznawstwa.
Monografia oprócz tego, że podkreśla znaczenie dla nauki prawa, porusza kwestie ważne dla praktyki obrotu, zwłaszcza w odniesieniu do umów dotyczących utworów użytkowych.
Szczególną uwagę poświęcono rozważaniom dotyczącym m.in.:
istoty więzi twórcy z utworem,
charakteru prawnego zgody jako czynności upoważniającej,
analizy statusu beneficjenta upoważnienia,
dopuszczalności odwołania zgody,
ochrony dóbr osobistych po śmierci twórcy.
W monografii wskazano także modelowe rozwiązania stosowane w obcych systemach prawnych w zakresie problematyki związanej z umowami obejmującymi kwestie autorskich praw osobistych, w tym m.in.:
model 1 – droit moral niezbywalne, niepodlegające zrzeczeniu, nieograniczone w czasie, na tle uregulowań Francji, Hiszpanii oraz Chin,
model 2 – droit moral niezbywalne, niepodlegające zrzeczeniu, wygasające wraz ze śmiercią twórcy, na tle uregulowań Słowacji i Japonii,
model 3 – droit moral niezbywalne, niepodlegające zrzeczeniu, trwające ograniczony czas po śmierci twórcy, na tle uregulowań Australii, Belgii i Niemiec,
model 4 – droit moral niezbywalne, podlegające zrzeczeniu, nieograniczone w czasie, na tle uregulowań Filipin,
model 5 – droit moral niezbywalne, podlegające zrzeczeniu, wygasające wraz ze śmiercią twórcy, na tle uregulowań Holandii i USA,
model 6 – droit moral niezbywalne, podlegające zrzeczeniu, trwające ograniczony czas po śmierci twórcy, na tle uregulowań Argentyny, Grecji i Wielkiej Brytanii,
model 7 „teoretyczny” – droit moral zbywalne, na tle uregulowań Szwajcarii i Luksemburga.
W publikacji omówiono również następujące zagadnienia:
naruszenie i zagrożenie autorskiego dobra lub prawa osobistego,
bezprawność naruszenia i domniemanie bezprawności,
okoliczności wyłączające bezprawność naruszenia,
zgoda jako działanie prawne podobne do czynności prawnej,
przesłanki skutecznego udzielenia zgody,
przesłanki skutecznego wykonania uprawnień beneficjenta,
umowy o wykonywanie autorskich praw osobistych,
zrzeczenie się wykonywania autorskich praw osobistych,
naruszenie autorskich dóbr lub praw osobistych jako naruszenie umowy,
interpretacja klauzul umownych dotyczących autorskich praw osobistych,
kumulatywna ochrona autorskich dóbr i praw osobistych – konstrukcja roszczeń,
konstrukcja prawna autorskich dóbr lub praw osobistych po śmierci twórcy,
śmierć twórcy i jej skutki dla czynności prawnych dokonanych z osobami trzecimi,
sytuacja prawna roszczeń majątkowych i niemajątkowych a śmierć twórcy.
Adresaci:Książka jest przeznaczona dla adwokatów, radców prawnych oraz sędziów. Będzie cennym źródłem wiedzy dla agencji aktorów, celebrytów, firm z branży mediów. Zainteresuje również pracowników naukowych oraz studentów prawa, administracji, dziennikarstwa i kulturoznawstwa.
Spis treści ebooka Autorskie prawa osobiste w obrocie prawnym
Wykaz skrótów , str. 13Wstęp , str. 17
Rozdział 1
Rozwój ochrony niemajątkowych interesów twórców &ndash, zarys , str. 21
1.1. Podstawy historyczne koncepcji ochrony praw osobistych twórców &ndash, zarys , str. 21
1.2. Regulacja droit moral w polskich historycznych ustawach o prawie autorskim &ndash, zarys , str. 29
Rozdział 2
Ochrona droit moral na świecie , str. 33
2.1. Droit moral w prawie międzynarodowym , str. 33
2.1.1. Konwencja berneńska , str. 33
2.1.2. Autorskie prawa osobiste w pozostałych traktatach międzynarodowych &ndash, zarys , str. 35
2.1.3. Prawo Unii Europejskiej , str. 37
2.2. Droit moral &ndash, modele ochrony w obcych porządkach prawnych , str. 39
2.2.1. Wprowadzenie , str. 39
2.2.2. Tabelaryczne modele ochrony droit moral , str. 48
2.3. Model 1 &ndash, droit moral niezbywalne, niepodlegające zrzeczeniu, nieograniczone w czasie , str. 56
2.3.1. Francja , str. 56
2.3.2. Hiszpania , str. 59
2.3.3. Chiny , str. 61
2.4. Model 2 &ndash, droit moral niezbywalne, niepodlegające zrzeczeniu, wygasające wraz ze śmiercią twórcy , str. 62
2.4.1. Słowacja , str. 62
2.4.2. Japonia , str. 64
2.5. Model 3 &ndash, droit moral niezbywalne, niepodlegające zrzeczeniu, trwające ograniczony czas po śmierci twórcy , str. 65
2.5.1. Australia , str. 65
2.5.2. Belgia , str. 66
2.5.3. Niemcy , str. 67
2.6. Model 4 &ndash, droit moral niezbywalne, podlegające zrzeczeniu, nieograniczone w czasie , str. 70
2.6.1. Filipiny , str. 70
2.7. Model 5 &ndash, droit moral niezbywalne, podlegające zrzeczeniu, wygasające wraz ze śmiercią twórcy , str. 72
2.7.1. Holandia , str. 72
2.7.2. USA , str. 74
2.8. Model 6 &ndash, droit moral niezbywalne, podlegające zrzeczeniu, trwające ograniczony czas po śmierci twórcy , str. 77
2.8.1. Argentyna , str. 77
2.8.2. Grecja , str. 79
2.8.3. Wielka Brytania , str. 80
2.9. Model 7 &bdquo,teoretyczny&rdquo, &ndash, droit moral zbywalne , str. 83
2.9.1. Szwajcaria , str. 83
2.9.2. Luksemburg , str. 85
Rozdział 3
Charakterystyka autorskich praw osobistych w prawie polskim , str. 87
3.1. Dobra osobiste i ich ochrona &ndash, zagadnienia ogólne , str. 87
3.2. Autorskie dobra osobiste lub autorskie prawa osobiste , str. 93
3.3. Autorskie dobra osobiste i dobra osobiste &bdquo,powszechne&rdquo, , str. 100
3.4. Zakres podmiotowy autorskich praw osobistych , str. 107
3.5. Zakres przedmiotowy autorskich praw osobistych , str. 117
3.6. Rzeczywista, domniemana czy dorozumiana więź twórcy z utworem? , str. 121
3.7. Niedopuszczalność zbycia lub zrzeczenia się autorskich dóbr czy praw osobistych? , str. 131
Rozdział 4
Naruszenie autorskich praw osobistych , str. 137
4.1. Naruszenie, ingerencja, korzystanie &ndash, terminologia i zagadnienia ogólne , str. 137
4.2. Naruszenie i zagrożenie autorskiego dobra lub prawa osobistego &ndash, pojęcie i konstrukcja , str. 140
4.3. Bezprawność naruszenia i domniemanie bezprawności , str. 151
4.4. Okoliczności wyłączające bezprawność naruszenia , str. 154
4.4.1. Wprowadzenie , str. 154
4.4.2. &bdquo,Absolutny&rdquo, zakres ochrony? ,, str. ,155
4.4.3. Czy każde wkroczenie w zakres praw lub dóbr osobistych stanowi ich naruszenie? , str. 160
4.4.4. Działanie na podstawie prawa , str. 161
4.4.5. Wykonywanie prawa podmiotowego , str. 164
4.4.6. Działanie w interesie społecznym , str. 164
4.4.7. Nadużycie prawa , str. 166
4.4.8. Kontratypy , str. 168
4.4.9. Działanie na własne ryzyko , str. 170
Rozdział 5
Zgoda na ingerencję w sferę autorskich dóbr osobistych , str. 173
5.1. Kwalifikacja prawna zgody na ingerencję w sferę dóbr osobistych , str. 173
5.1.1. Koncepcje objaśniające charakter prawny zgody na ingerencję w dobra osobiste &ndash, przegląd , str. 173
5.1.2. Zgoda jako działanie prawne podobne do czynności prawnej , str. 181
5.1.3. Zgoda jako czynność prawna zobowiązująca , str. 188
5.1.4. Zgoda jako czynność prawna rozporządzająca , str. 192
5.1.5. Zgoda jako czynność prawna upoważniająca , str. 198
5.2. Przesłanki skutecznego udzielenia zgody , str. 210
5.3. Sposób i forma udzielenia zgody , str. 211
5.3.1. Adresat zgody , str. 212
5.3.2. Sposób i forma udzielenia zgody , str. 220
5.3.3. Treść zgody , str. 226
5.4. Sytuacja prawna beneficjenta zgody , str. 230
5.4.1. Wprowadzenie , str. 230
5.4.2. Beneficjent jako podmiot uprawnień kształtujących , str. 234
5.4.3. Przesłanki skutecznego wykonania uprawnień beneficjenta , str. 240
5.4.4. Uprawnienia beneficjenta jako prawo podmiotowe? , str. 241
5.4.5. Trwałość i przyczyny wygaśnięcia zgody , str. 253
5.5. Odwołanie zgody , str. 255
5.5.1. Odwołanie zgody jako realizacja prawa do ochrony dóbr osobistych , str. 255
5.5.2. Zobowiązanie do nieodwoływania zgody , str. 265
5.5.3. Zrzeczenie się uprawnienia do odwołania zgody , str. 276
5.5.4. Sposób odwołania zgody , str. 277
5.6. Wadliwość oświadczenia o udzieleniu zgody , str. 282
5.7. Zgoda warunkowa lub z zastrzeżeniem terminu , str. 291
Rozdział 6
Wykonywanie autorskich praw osobistych , str. 295
6.1. Wykonywanie autorskich praw osobistych &ndash, pojęcie , str. 295
6.2. Umowy o wykonywanie autorskich praw osobistych &ndash, zagadnienia ogólne , str. 296
6.3. Zobowiązanie do wykonywania lub niewykonywania autorskich praw osobistych , str. 297
6.4. Upoważnienie osób trzecich do wykonywania autorskich praw osobistych , str. 304
6.5. Zlecenie wykonywania autorskich praw osobistych , str. 308
6.6. Zrzeczenie się wykonywania autorskich praw osobistych , str. 317
Rozdział 7
Autorskie prawa osobiste w relacjach kontraktowych , str. 327
7.1. Ochrona autorskich praw osobistych w oparciu o stosunek umowny , str. 327
7.1.1. Wprowadzenie , str. 327
7.1.2. Ochrona istotnych interesów twórczych , str. 328
7.1.3. Sprzeciw wobec publicznego udostępniania utworu , str. 333
7.1.4. Naruszenie autorskich dóbr lub praw osobistych jako naruszenie umowy , str. 336
7.1.5. Umowne prawo odstąpienia lub wypowiedzenia umowy , str. 341
7.2. Interpretacja klauzul umownych dotyczących autorskich praw osobistych , str. 344
7.2.1. Wprowadzenie , str. 344
7.2.2. Umowy przenoszące autorskie prawa majątkowe , str. 346
7.2.3. Umowy licencyjne i inne umowy o korzystanie z autorskich praw majątkowych , str. 355
7.2.4. Umowa o dzieło lub inna podobna umowa o świadczenie usług , str. 358
Rozdział 8
Katalog autorskich praw osobistych &ndash, przegląd , str. 361
8.1. Prawo do autorstwa , str. 361
8.2. Prawo do oznaczenia autorstwa , str. 370
8.3. Prawo do integralności i prawo do nadzoru , str. 371
8.4. Prawo do pierwszej publikacji , str. 375
Rozdział 9
Ochrona autorskich dóbr lub praw osobistych , str. 377
9.1. Wprowadzenie , str. 377
9.2. Kumulatywna ochrona autorskich dóbr i praw osobistych &ndash, konstrukcja roszczeń , str. 383
9.3. Roszczenia niemajątkowe , str. 392
9.3.1. Roszczenie o zaniechanie , str. 392
9.3.2. Roszczenie o usunięcie skutków naruszenia , str. 394
9.3.3. Dopuszczalność zbycia lub zrzeczenia się roszczeń niemajątkowych , str. 396
9.3.4. Problem przedawnienia roszczeń niemajątkowych , str. 400
9.4. Roszczenia majątkowe , str. 404
9.4.1. Wprowadzenie , str. 404
9.4.2. Roszczenie o zadośćuczynienie , str. 406
9.4.3. Roszczenie o zapłatę na cel społeczny , str. 408
9.4.4. Roszczenie o odszkodowanie , str. 409
9.4.5. Zasady zbywania lub zrzeczenia się roszczeń majątkowych , str. 410
9.4.6. Przedawnienie roszczeń majątkowych , str. 417
Rozdział 10
Autorskie dobra i prawa osobiste po śmierci twórcy , str. 427
10.1. Wykonywanie autorskich praw osobistych po śmierci twórcy , str. 427
10.1.1. Konstrukcja prawna autorskich dóbr lub praw osobistych po śmierci twórcy , str. 427
10.1.2. Osoby uprawnione zgodnie z art. 78 pr. aut. Brak wyrażenia woli zmarłego twórcy , str. 433
10.1.3. &bdquo,Inna wola&rdquo, zmarłego twórcy w rozumieniu art. 78 ust. 2&ndash,4 pr. aut. , str. 441
10.1.4. Śmierć twórcy i jej skutki dla czynności prawnych dokonanych z osobami trzecimi , str. 450
10.2. Ochrona autorskich dóbr lub praw osobistych po śmierci twórcy , str. 456
10.2.1. Sytuacja prawna roszczeń majątkowych i niemajątkowych a śmierć twórcy , str. 456
10.2.2. Legitymacja czynna do wytoczenia powództwa po śmierci twórcy , str. 460
Uwagi końcowe , str. 465
Bibliografia , str. 471
Szczegóły ebooka Autorskie prawa osobiste w obrocie prawnym
- Wydawca:
- Wolters Kluwer
- Rok wydania:
- 2019
- Typ publikacji:
- Ebook
- Język:
- polski
- Format:
- ISBN:
- 978-83-8160-743-8
- ISBN wersji papierowej:
- 978-83-8124-732-0
- Autorzy:
- Michał Wyrwiński
- EAN:
- 9788381607438
- Liczba Stron:
- 512
Recenzje ebooka Autorskie prawa osobiste w obrocie prawnym
-
Reviews (0)
Na jakich urządzeniach mogę czytać ebooki?
Na czytnikach Kindle, PocketBook, Kobo i innych
Na komputerach stacjonarnych i laptopach
Na telefonach z systemem ANDROID lub iOS
Na wszystkich urządzeniach obsługujących format plików PDF, Mobi, EPub
- -5%
-5%
85,00 zł
80,85 zł
@CUSTOMER_NAME@
@COMMENT_TITLE@
@COMMENT_COMMENT@