- -23%
ebook Nowy odbiorca?
Anna Kowalska
Wydawca:
Oficyna Naukowa
Rok wydania:
2020
Książka zawiera krytyczny przegląd teorii kultury współczesnej z perspektywy przemian modelu odbiorcy i odbioru ? od klasycznych koncepcji kultury masowej z lat pięćdziesiątych XX wieku po najnowsze prace poświęcone kulturze uczestnictwa. Koncentracja na odbiorcy i jego podmiotowości staje się dla autorki sposobem na pisanie społecznej teorii mediów, powiązanej z kulturową transformacją systemów komunikacji społecznej. Wnikliwej analizie poddaje ona ukryte założenia na temat rozumienia zarówno samej kultury, jak i koncepcji jednostki jako jej uczestnika. Przedstawia również praktyczne wymiary odkrywania odbiorcy przez teorie, a przede wszystkim problem kompetencji medialnych publiczności oraz projektów edukacji medialnej. W centrum zainteresowania sytuuje wnikliwą i zarazem wszechstronną refleksję semiotyczną dotyczącą współczesnych przemian odbiorcy kultury. Mamy tu do czynienia z refleksją o charakterze systemowym, z istoty swej interdyscyplinarną. Jej podstawę metodologiczną stanowi nowocześnie uprawiana socjologia kultury.
Współczesny i zarazem na wskroś nowoczesny charakter refleksji badawczej, jaką prezentuje autorka, czyni jej książkę tytułem bez precedensu na naszym rynku wydawniczym. Nie mieliśmy dotąd w rodzimej literaturze naukowej podobnego syntetycznego opracowania, które obejmowałoby rozległą całość przemian modelu odbioru i odbiorcy, a jednocześnie przedstawiało bogaty repertuar zagadnień związanych z tą złożoną, niełatwo poddającą się refleksji naukowej tematyką.
Autorka nie tylko referuje klasyczne koncepcje teoretyczne, lecz również wielokrotnie przywołuje w swoich rozważaniach literaturę nową i najnowszą, powołując się na prace Manuela Castellsa, Lva Manovicha, Andrew Keena, Henry'ego Jenkinsa, Jamesa Gee, Paula Levinsona, Pierre'a Levy'ego, Sonii Livingstone i wielu innych badaczy tej złożonej problematyki.
Współczesny i zarazem na wskroś nowoczesny charakter refleksji badawczej, jaką prezentuje autorka, czyni jej książkę tytułem bez precedensu na naszym rynku wydawniczym. Nie mieliśmy dotąd w rodzimej literaturze naukowej podobnego syntetycznego opracowania, które obejmowałoby rozległą całość przemian modelu odbioru i odbiorcy, a jednocześnie przedstawiało bogaty repertuar zagadnień związanych z tą złożoną, niełatwo poddającą się refleksji naukowej tematyką.
Autorka nie tylko referuje klasyczne koncepcje teoretyczne, lecz również wielokrotnie przywołuje w swoich rozważaniach literaturę nową i najnowszą, powołując się na prace Manuela Castellsa, Lva Manovicha, Andrew Keena, Henry'ego Jenkinsa, Jamesa Gee, Paula Levinsona, Pierre'a Levy'ego, Sonii Livingstone i wielu innych badaczy tej złożonej problematyki.
Spis treści ebooka Nowy odbiorca?
Spis treściWprowadzenie /9
Rozdział I. Odbiorca nieobecny /13
Teorie kultury masowej /13
Teorie kultury masowej a tradycja selektywnych ujęć kultury /15
„Ukryte założenia i jawne interpretacje kultury masowej” /18
Elitarne koncepcje kultury vs teorie kultury masowej /21
Postulaty, oceny, emocje /23
Model komunikowania i model artykulacji kultury a nieobecność odbiorcy /29
Koncepcja społeczeństwa masowego w służbie ideologii kultury masowej /31
Odbiorca we wczesnych badaniach empirycznych /34
Widownia jako „masa społeczna” /35
Dominujący paradygmat teoretyczny i badawczy w badaniach nad komunikowaniem masowym a badania nad odbiorcami /40
Stopniowe przemiany w sposobach rozumienia odbiorcy w komunikacji masowej /43
Ponowne odkrycie małych grup społecznych /44
Teoria użytkowania i korzyści /46
Rozdział II. Odbiorca odnaleziony /50
Brytyjskie studia kulturowe /50
Problem rozumienia kultury /51
Podstawowy układ odniesienia dla kształtującego się w studiach kulturowych rozumienia kultury /51
Kultura jest zwyczajna /53
Kulturalizm /55
„Ojcowie założyciele” w roli ludzi marginalnych (marginal men) /58
Dziedzictwo kulturalizmu /60
Kultura i polityka /61
Problem ideologii /64
Próba zerwania z opozycją kultura wysoka–kultura niska /67
Kultura popularna /67
Kultura współczesna /70
Stuart Hall. Kodowanie i dekodowanie /73
Rozdział III. Wspólnoty interpretacyjne /78
David Morley i dostrzeżenie roli kontekstu dekodowania / 78
Heterogeniczność publiczności /80
Kultura robotnicza /81
Subkultury /83
Pojęcie subkultury /84
Polityka stylu /86
„Publiczność kobieca” i feministyczne badania nad odbiorem / 90
Problem reprezentacji /91
Odbiorca aktywny /95
Rasa i etniczność /99
Problem stereotypizacji mniejszości /100
Rola przynależności etnicznej, narodowej i rasowej /102
Metodologia badań nad odbiorcami /106
Rozdział IV. Edukacja medialna /111
Dostrzeżenie roli kompetencji odbiorców kultury /111
Studia kulturowe jako inspiracja i teoretyczna baza projektów edukacji medialnej /115
Społeczne zaangażowanie studiów kulturowych /115
Pojmowanie roli intelektualisty w brytyjskich studiach kulturowych /117
Kulturowa polityka różnicy w praktyce /119
Studia kulturowe i ich dalsze interpretacje. Potencjał pedagogiczny / 123
Związki między pedagogiką krytyczną a studiami kulturowymi / 126
Źródła projektów edukacji medialnej /129
Co to jest edukacja medialna? Problem kompetencji medialnych /131
Media jako forma pedagogiki i socjalizacji /135
Protekcjoniści kontra zwolennicy edukacji medialnej /136
Edukacja medialna. Między teorią a praktyką /140
Critical media literacy. Teoria w praktyce /143
Krytyczna edukacja medialna /144
Studia kulturowe w szkole /148
Rozdział V. Rewolucja cyfrowa? /150
Najnowsze ujęcia kultury /150
„Choroba natychmiastowości” /153
Retoryka „wielkiego zerwania” /154
Postmodernistyczny nihilizm /156
W drodze do przełamania impasu teoretycznego /156
Kategoria kultury raz jeszcze /156
Kumulatywny charakter sceny komunikacyjnej /159
Teoria miękkiego determinizmu /160
Perspektywa długiego trwania /162
Rola analogowej fazy audiowizualności w kształtowaniu się „cyfrowego przewrotu”. Potencjał badań studiów kulturowych /166
Publiczność subkulturowa /169
Fani /174
Kultura fanów /178
„Awangarda” kultury uczestnictwa /182
Rozdział VI. Kultura uczestnictwa /185
Problem interaktywności /185
Socjologiczne ujęcia interaktywności /192
Interaktywność i uczestnictwo /193
Społeczna historia najnowszych technologii /194
Aktywiści sieciowi /196
Śmierć autora? /197
Społeczne i kulturowe protokoły kultury uczestnictwa /199
Internet Web 2.0 /200
Media społeczne /202
Kultura uczestnictwa czy kult amatora? /204
Społeczna przestrzeń Internetu /206
Cyfrowy podział /207
Cyfrowy podział w Polsce /210
Luka uczestnictwa /212
Edukacja medialna 2.0 /215
Edukacja medialna 2.0 w praktyce /216
Edukacja medialna 2.0 w szkole. Trudności i ograniczenia 219
Edukacja nieformalna. „Wspólnoty przyciągania” /221
Społeczności kreatywne /222
Zakończenie /225
Indeks osób /232
Indeks rzeczowy /237
Bibliografia /241
Podziękowania / 256
Szczegóły ebooka Nowy odbiorca?
- Wydawca:
- Oficyna Naukowa
- Rok wydania:
- 2020
- Typ publikacji:
- Ebook
- Język:
- polski
- Format:
- ISBN:
- 978-83-64363-60-3
- ISBN wersji papierowej:
- 978-83-64363-06-1
- Wydanie:
- 1
- Autorzy:
- Anna Kowalska
- Liczba Stron:
- 259
Recenzje ebooka Nowy odbiorca?
-
Reviews (0)
Na jakich urządzeniach mogę czytać ebooki?
Na czytnikach Kindle, PocketBook, Kobo i innych
Na komputerach stacjonarnych i laptopach
Na telefonach z systemem ANDROID lub iOS
Na wszystkich urządzeniach obsługujących format plików PDF, Mobi, EPub
- -23%
-23%
29,25 zł
22,54 zł
@CUSTOMER_NAME@
@COMMENT_TITLE@
@COMMENT_COMMENT@