Programowanie strukturalne i obiektowe. T. 1

ebook Programowanie strukturalne i obiektowe. T. 1 Krzysztof Wojtuszkiewicz

Krzysztof Wojtuszkiewicz
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN
Rok wydania: 2009
Opis Spis treści Szczegóły Recenzje

Książka jest wprowadzeniem do programowania, a zarazem podręcznikiem do przedmiotu PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE I OBIEKTOWE, wykładanym dla zawodu technik informatyk. Wiadomości w niej zawarte są przydatne także studentom rozpoczynającym naukę programowania – przedmiot WSTĘP DO PROGRAMOWANIA.


Publikacja opisuje podstawy programowania – algorytmy, cykl tworzenia programu oraz programowanie w językach Pascal oraz C/C++, zarówno w środowisku tekstowym, jak i w Windows. Przedstawia też skrótowo podstawy programowania w Javie.


Książka składa się z 2 części. Tom 1 obejmuje podstawy programowania oraz programowanie strukturalne w językach Pascal i C/C++. Przedstawiane w niej zagadnienia to:


- wstęp do algorytmów,


- podstawy programowania,


- podstawy języka Pascal,


- podstawy języka C i C++,


- obsługa środowisk programistycznych Free Pascal i C++ Builder,


- podstawy użycia debuggera.

Spis treści ebooka Programowanie strukturalne i obiektowe. T. 1

Wstęp 7
Część pierwsza. Podstawy programowania 11
1. Podstawy programowania 11
1.1. Co to jest program komputerowy 11
1.2. Algorytmy 11
1.3. Języki programowania 13
1.4. Jak jest realizowany program komputerowy 16
1.5. Cykl powstawania programu 17
1.5.1. Utworzenie kodu źródłowego 18
1.5.2. Kompilacja kodu źródłowego 18
1.5.3. Konsolidacja 19
1.5.4. Uruchamianie i testowanie programu 20
1.5.5. Cykl tworzenia programu 20
2. Algorytmy 23
2.1. Sposób przedstawiania algorytmów 23
2.1.1. Opis słowny 24
2.1.2. Lista kroków 24
2.1.3. Schemat blokowy 24
2.1.4. Zapis w języku programowania 26
2.2. Elementy algorytmów 27
2.2.1. Sekwencja operacji 27
2.2.2. Rozgałęzienie 28
2.2.3. Pętla 28
2.3. Złożoność algorytmu 30
2.4. Iteracja i rekurencja 31
2.4.1. Iteracja 32
2.4.2. Rekurencja 33
Część druga. Pascal i C/C++, programowanie strukturalne 37
3. Środowisko programistyczne Free Pascal 37
4. Elementy języka Pascal 41
4.1. Struktura prostego programu w Pascalu 41
4.2. Nazwy, komentarze, estetyka i czytelność programu 45
4.2.1. Nazwy 45
4.2.2. Komentarze i akapitowanie 46
4.3. Typy danych – do czego służą zmienne 47
4.3.1. Typy podstawowe 49
4.3.2. Typ porządkowy 49
4.3.3. Typ BOOLEAN 50
4.3.4. Typ STRING 50
4.3.5. Typy definiowane przez użytkownika 51
4.4. Instrukcje sterujące, zastosowanie do realizacji elementów algorytmów 57
4.4.1. if...then lub if...then...else 57
4.4.2. case 59
4.4.3. repeat...until 61
4.4.4. while...do 63
4.4.5. for...to/downto...do 64
4.5. Operatory arytmetyczne i logiczne 66
4.5.1. Operatory arytmetyczne 67
4.5.2. Operatory logiczne 69
4.6. Procedury i funkcje 74
4.6.1. Procedury 74
4.6.2. Funkcje 78
4.6.3. Zmienne globalne i lokalne. Zasięg nazw 79
4.7. Projektowanie programu od ogółu do szczegółu (top-down) i od szczegółu do ogółu (bottom-up) 81
4.8. Uruchamianie programu, debugger - podstawy 83
4.8.1. Techniki uruchamiania programów 83
4.8.2. Debugowanie we Free Pascalu 84
4.9. Obsługa wejścia/wyjścia 89
4.9.1. Standardowe wejście/wyjście i moduł CRT 89
4.9.2. Operacje na plikach 97
4.10. Wskaźniki i dynamiczna rezerwacja pamięci 104
4.10.1. Wskaźniki 104
4.10.2. Dynamiczna rezerwacja pamięci 107
4.10.3. Dynamiczne struktury danych 107
4.11. Jak to zrobić? 110
4.11.1. Sekwencja działań i instrukcja blokowa 111
4.11.2. Moment decyzyjny 111
4.11.3. Pętla, w której warunek sprawdzamy na początku 113
4.11.4. Pętla, w której warunek sprawdzamy na końcu 114
4.11.5. Wybór jednej z kilku dróg realizacji programu 115
5. Elementy języka C/C++ – programowanie strukturalne 117
5.1. Struktura programu w C/C++ 118
5.1.1. Kilka uwag o wprowadzaniu i wyprowadzaniu informacji w C++ 118
5.1.2. Struktura programu 119
5.1.3. Nazwy (identyfikatory) w C/C++ 124
5.2. Środowisko C++ Builder 6 125
5.3. Komentarze i czytelność programu 129
5.4. Wbudowane typy danych i deklarowanie zmiennych 130
5.4.1. Wbudowane typy danych 130
5.4.2. Deklarowanie zmiennych 133
5.4.3. Dyrektywa #define 133
5.5. Operatory 134
5.5.1. Operator przypisania (podstawienia) 135
5.5.2. Operatory arytmetyczne dwuargumentowe 135
5.5.3. Operatory arytmetyczne jednoargumentowe 137
5.5.4. Pozostałe operatory przypisania 138
5.5.5. Operatory logiczne 139
5.5.6. Operator sizeof() 143
5.5.7. Operator przecinek 145
5.5.8. Konwersje typów danych. Operator rzutowania 145
5.6. Priorytety operatorów 148
5.7. Przykłady użycia operatorów 151
5.7.1. Przykłady realizacji sekwencji działań arytmetycznych 151
5.7.2. Przykłady tworzenia warunków 152
5.8. Instrukcje sterujące 153
5.8.1. Instrukcja if...else 154
5.8.2. Instrukcja pętli for 156
5.8.3. Instrukcja do...while 157
5.8.4. Pętle zagnieżdżone 159
5.8.5. Instrukcja while 159
5.8.6. Instrukcja break 161
5.8.7. Instrukcja switch 162
5.8.8. Instrukcja continue 164
5.8.9. Instrukcja goto 165
5.9. Funkcje - podstawy 166
5.9.1. Definiowanie funkcji 167
5.9.2. Przekazywanie parametrów do funkcji - część pierwsza 176
5.9.3. Funkcje typu inline 179
5.9.4. Zmienne globalne i lokalne 180
5.10. Typy danych definiowane przez użytkownika 183
5.10.1. Tablice 184
5.10.2. Tablice znakowe i przetwarzanie łańcuchów znaków 187
5.10.3. Struktury 190
5.11. Wskaźniki i referencje 192
5.11.1. Wskaźniki 192
5.11.2. Referencje 198
5.11.3. Kilka słów o czytaniu deklaracji 199
5.12. Przekazywanie parametrów do funkcji – część druga 201
5.12.1. Przekazywanie parametrów do funkcji przez wartość, wskaźnik i referencję 201
5.12.2. Przekazywanie do funkcji tablic i struktur 203
5.13. Dynamiczna rezerwacja pamięci, przykłady zastosowań 208
5.13.1. Operatory new i delete 209
5.13.2. Funkcje rezerwujące pamięć w języku C 213
5.14. Kilka przykładów funkcji bibliotecznych 215
6. Podstawy obsługi wejścia/wyjścia 221
6.1. Obsługa wejścia/wyjścia w języku C 221
6.2. Obsługa wejścia/wyjścia w języku C++ 229
6.2.1. Klasy, strumienie i pliki nagłówkowe do obsługi wejścia/wyjścia w C++ 229
6.2.2. Operatory wprowadzania i wyprowadzania informacji dla strumieni 230
6.2.3. Flagi stanu formatowania 231
6.2.4. Domniemania w pracy strumieni predefiniowanych 232
6.2.5. Sterowanie formatem wyświetlanej informacji 233
7. Podstawy operacji na plikach 239
7.1. Otwieranie i zamykanie pliku 239
7.2. Pliki tekstowe i binarne 241
7.3. Wejście/wyjście formatowane i nieformatowane 241
7.3.1. Wejście/wyjście formatowane 242
7.3.2. Wejście/wyjście nieformatowane. Dostęp sekwencyjny do pliku 247
7.3.3. Dostęp swobodny do pliku 251
8. Obsługa debuggera C++ Buildera 259
8.1. Śledzenie realizacji programu – debugger 259
8.2. Okno procesora – przykłady kompilacji instrukcji 264
Podstawowe pliki nagłówkowe i biblioteki języka C 267
Dodatek A. Najważniejsze komunikaty kompilatora o błędach 269
Dodatek B. Przykłady zadań testowych 273
Bibliografia 277
Indeks 279

Szczegóły ebooka Programowanie strukturalne i obiektowe. T. 1

Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe PWN
Rok wydania:
2009
Typ publikacji:
Ebook
Język:
polski
Format:
pdf
ISBN:
978-83-01-16042-5
ISBN wersji papierowej:
978-83-01-16042-5
Wydanie:
1
Autorzy:
Krzysztof Wojtuszkiewicz
Miejsce wydania:
Warszawa
Liczba Stron:
286

Recenzje ebooka Programowanie strukturalne i obiektowe. T. 1

Średnia ocena

0.0
0 recenzji

  • Reviews (0)

@CUSTOMER_NAME@

@COMMENT_TITLE@

@COMMENT_COMMENT@

@COMMENT_AVATAR@

@CUSTOMER_NAME@

@AUTHOR_PROFILE@ @COMMENT_ISO_COUNTRY@ @VERIFY_PURCHASE@
@COMMENT_DATE@
@COMMENT_NO_APPROVE@

@COMMENT_COMMENT@

Reply
@COMMENT_AVATAR@

@CUSTOMER_NAME@

@AUTHOR_PROFILE@ @COMMENT_ISO_COUNTRY@ @VERIFY_PURCHASE@
@COMMENT_DATE@
@COMMENT_NO_APPROVE@

@COMMENT_COMMENT@

Reply

Na jakich urządzeniach mogę czytać ebooki?

Ikona ebooka Na czytnikach Kindle, PocketBook, Kobo i innych
Ikona komutera Na komputerach stacjonarnych i laptopach
Ikona telefonu Na telefonach z systemem ANDROID lub iOS
Ikona urządzenia elektroniczne Na wszystkich urządzeniach obsługujących format plików PDF, Mobi, EPub
59,00 zł