- -23%
ebook Ustrój konstytucyjny Islandii
Stanisław Sagan
Wydawca:
Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
Rok wydania:
2020
Celem niniejsze monografii jest analiza ustroju konstytucyjnego Republiki Islandii. Oparte ono zostało na analizie aktów normatywnych, w szczególności konstytucji, a także ustaw regulujących organy i instytucje, które stanowią islandzki system polityczny. Koniecznym stało się sięgnięcie do praktyki ustrojowej, zwyczajów i bogatej kultury politycznej tego narodu. Na strukturę opracowania składa się 9 rozdziałów. Poprzedza je wstęp a kończą wnioski i refleksje autora nad ustrojem konstytucyjnym Islandii. W końcu zawiera wykaz wykorzystanych w opracowaniu aktów normatywnych oraz literatury.
Konstytucjonalizm islandzki rozwijał się w cieniu i pod wpływem duńskich osiągnięć ustrojowych. Prawo duńskie należy do tzw. kręgu zachodniego nordyckiej kultury prawa. Aneksja Islandii przez Danię w końcu XIV wieku związała losy Islandczyków z tym krajem i jego kulturą prawną do połowy XX wieku, przerywając zarazem rozwój rodzimych instytucji ustrojowych Islandii, których początek sięga X wieku.
Jednakże w okresie dominacji duńskiej nastąpił regres w rozwoju rodzimych instytucji prawnych i ustrojowych, szczególnie po roku 1662, kiedy to wyspa stała się formalnie integralną częścią Danii. Dopiero w XIX wieku następuje powrót do rodzimych tradycji ustrojowych.
Islandzki system partyjny charakteryzuje się odrębnością, nawet na tle swoich nordyckich sąsiadów. Nie ma tam jednego akt prawnego, który regulowałby status partii politycznych. Pierwsze partie narodziły się pod koniec XIX stulecie jeszcze pod dominacja duńską. Zrazu były to stowarzyszenia, których celem było odzyskanie niepodległości wyspy. Dopiero na początku XX stulecia pojawiły się partie polityczne. Niektóre z nich dotrwały do czasów nam współczesnych. Do nich należą Partia Niepodległości i Partia Postępu. Jednak system partii politycznych ukształtował się po uzyskaniu pełnej niepodległości, czyli po 1944 roku i funkcjonował do końca XX stulecia.
Na przełomie XX i XXI wieku nastąpiła znaczna korekta w islandzkim systemie partyjnym. Na scenę polityczną weszły nowe partie o charakterze feministycznym, populistycznym, antyestablishmentowym oraz partie ekologiczne. Przy tej okazji dokonała się fragmentaryzacja systemu partyjnego.
Prawo wyborcze na Islandii przejęto od Duńczyków, a wraz zanim zasadę proporcjonalności. Specyfika islandzkiego systemu wyborczego związana jest z nierównomiernym zasiedleniem wyspy. Przejawia się to w tzw. „nadreprezentacji” głosów mieszkańców okręgów wiejskich, które ważą więcej niż głosy uzyskane w okręgach miejskich. Dopiero w latach 1999 i 2013, tj. po dokonaniu zmian w ustawie zasadniczej i ustawy o wyborach do Alþingi, udało się ten problem wyraźnie zniwelować.
Islandzki parlament – Alþingi należy do najstarszych zgromadzeń na świecie. Jego początki datuje się na 930 rok. Jego obecna pozycja ustrojowa zdefiniowana została w ustawie zasadniczej, która przyjęła formę ustroju parlamentarnego. Jest parlamentem jednoizbowym i nielicznym bowiem w jego składzie zasiada 63 posłów. A sama izba jest w naszych czasach mocno sfragmentaryzowana politycznie. Podstawową jego funkcją jest ustawodawstwo. Tu izba dysponuje prawem wyłączności ustawodawczej, która jest konsekwentnie przestrzegana w praktyce. Proces ustawodawczy zakłada trzy czytania projektu na forum izby. Istotne znaczenie w tym procesie ustawodawczym posiadają komisje parlamentarne. Praktyka polityczna wskazuje na wysoką dyscyplinę posłów w pracach izby, wysoką kulturę obrad i respektowanie uchwalonego w 2016 roku kodeksu etyki poselskiej. Przedkłada się to na wysoką efektywność prac Alþingi. W ostatnim okresie, tj po doświadczeniach związanych z kryzysem finansowym i bankowym na wyspie, wyraźnie zwrócono uwagę i udrożniono mechanizmy kontroli i nadzoru parlamentu nad władzą wykonawczą. Zaktywizowano funkcjonowanie komisji śledczych w izbie.
Odziedziczone po Duńczykach konstytucyjne regulacje dotyczące głowy państwa na Islandii są kanwą żywych dyskusji o formie rządu. Wybierany bezpośrednio Prezydent jest drugim obok Alþingi naczelnym organem legitymizowanym przez naród. Formalnie posiada on szerokie kompetencje. Nader aktywnie uczestniczy w profilowaniu rządu. Jednakże pośród jego kompetencji nie ma uprawnień związanych ze zwierzchnictwem nad siłami zbrojnymi, których Islandia nie posiada.
Rząd Islandii funkcjonuje w rytmie parlamentarnego systemu rządów. Przesadza o tym art.1 konstytucji i w pełni potwierdza to praktyka ustrojowa. W większości są gabinetami koalicyjnymi, rzadko jednak mniejszościowymi. Chociaż paradoksalnie praktyka polityczna pokazuje, że są one stabilne.
Islandzki wymiar sprawiedliwości, w szczególności ustrój sądów ukształtowany został przez Duńczyków w czasie ich dominacji nad wyspą. I nadal duńskie instytucje w zakresie wprowadzania nowych rozwiązań istotnie wpływają na kształt islandzkiego sądownictwa. Organizacja ustroju sądów na Islandii, ukształtowana przez duńska metropolię, trwała nawet po ogłoszeni pełnej niepodległości w 1944 roku. Istotnych reform dokonano dopiero pod koniec XX wieku kiedy rozpoczęto wprowadzać rozwiązania organizacyjne systemu sądowego przyjęte w innych krajach należących do Unii Europejskiej.
Pośród innych organów ochrony prawa podkreślić tu należy wprowadzenie efektywnego mechanizmu równości płci. Uplasowało to Islandię w światowej czołówce w tym zakresie.
Warto też zauważyć specyficzną rolę policji islandzkiej. Posiada ona szczególnie szeroki zakres kompetencji, który wykracza poza ramy prewencji, prowadzenia dochodzeń i śledztw. Bowiem posiada ona uprawnienia związane z pobieraniem podatków i ceł. Wykonuje czynności zwykle należące do urzędów stanu cywilnego w innych państwach a nawet uczestniczy w procedurach rozwodowych .
Islandzki samorząd lokalny należy do najstarszych na świecie. Jego tradycje sięgają początków X wieku. W czasach nam współczesnych stanowi dobry przykład efektywnego zarządzania lokalnymi sprawami. Znaczą rolę odgrywa tu Stowarzyszenie Samorządu Lokalnego na Islandii, które skupia wszystkie gminy na wyspie.
Wiara i praktyki religijne nigdy nie były ważnym elementem duchowości Islandczyków, chociaż chrześcijaństwo zostawiło trwały ślad w kulturze tego narodu. Islandia obok Królestwa Danii nadal zachowuje status Kościoła Państwowego, mającego umocowanie w ustawie zasadniczej. Jednak jej społeczeństwo staje się coraz bardziej laickie. A liczba osób nie należących do żadnego związku wyznaniowego rośnie.
Istotnym rysem islandzkiej filozofii rządzenia państwem jest przyjęcie dwu zasad, korporatywizmu i konsensualizmu. Zostały one ukształtowane w kulturze politycznej krajów nordyckich. Składają się na nią instytucje polityczne, swoista mentalność i nade wszystko sposób podejmowania decyzji. U ich podstaw leży rozstrzyganie konfliktów na drodze dyskusji, niekiedy żmudnych, a których efektem jest przyjmowanie konkluzji zadowalających wszystkie strony, i co więcej, przez wszystkich respektowane.
Stosowane w praktyce politycznej procedury postępowania wynikają z doświadczeń historycznych i tradycji rozwiązywania konfliktów społecznych, które odrzucają działania radykalne.
Konstytucjonalizm islandzki rozwijał się w cieniu i pod wpływem duńskich osiągnięć ustrojowych. Prawo duńskie należy do tzw. kręgu zachodniego nordyckiej kultury prawa. Aneksja Islandii przez Danię w końcu XIV wieku związała losy Islandczyków z tym krajem i jego kulturą prawną do połowy XX wieku, przerywając zarazem rozwój rodzimych instytucji ustrojowych Islandii, których początek sięga X wieku.
Jednakże w okresie dominacji duńskiej nastąpił regres w rozwoju rodzimych instytucji prawnych i ustrojowych, szczególnie po roku 1662, kiedy to wyspa stała się formalnie integralną częścią Danii. Dopiero w XIX wieku następuje powrót do rodzimych tradycji ustrojowych.
Islandzki system partyjny charakteryzuje się odrębnością, nawet na tle swoich nordyckich sąsiadów. Nie ma tam jednego akt prawnego, który regulowałby status partii politycznych. Pierwsze partie narodziły się pod koniec XIX stulecie jeszcze pod dominacja duńską. Zrazu były to stowarzyszenia, których celem było odzyskanie niepodległości wyspy. Dopiero na początku XX stulecia pojawiły się partie polityczne. Niektóre z nich dotrwały do czasów nam współczesnych. Do nich należą Partia Niepodległości i Partia Postępu. Jednak system partii politycznych ukształtował się po uzyskaniu pełnej niepodległości, czyli po 1944 roku i funkcjonował do końca XX stulecia.
Na przełomie XX i XXI wieku nastąpiła znaczna korekta w islandzkim systemie partyjnym. Na scenę polityczną weszły nowe partie o charakterze feministycznym, populistycznym, antyestablishmentowym oraz partie ekologiczne. Przy tej okazji dokonała się fragmentaryzacja systemu partyjnego.
Prawo wyborcze na Islandii przejęto od Duńczyków, a wraz zanim zasadę proporcjonalności. Specyfika islandzkiego systemu wyborczego związana jest z nierównomiernym zasiedleniem wyspy. Przejawia się to w tzw. „nadreprezentacji” głosów mieszkańców okręgów wiejskich, które ważą więcej niż głosy uzyskane w okręgach miejskich. Dopiero w latach 1999 i 2013, tj. po dokonaniu zmian w ustawie zasadniczej i ustawy o wyborach do Alþingi, udało się ten problem wyraźnie zniwelować.
Islandzki parlament – Alþingi należy do najstarszych zgromadzeń na świecie. Jego początki datuje się na 930 rok. Jego obecna pozycja ustrojowa zdefiniowana została w ustawie zasadniczej, która przyjęła formę ustroju parlamentarnego. Jest parlamentem jednoizbowym i nielicznym bowiem w jego składzie zasiada 63 posłów. A sama izba jest w naszych czasach mocno sfragmentaryzowana politycznie. Podstawową jego funkcją jest ustawodawstwo. Tu izba dysponuje prawem wyłączności ustawodawczej, która jest konsekwentnie przestrzegana w praktyce. Proces ustawodawczy zakłada trzy czytania projektu na forum izby. Istotne znaczenie w tym procesie ustawodawczym posiadają komisje parlamentarne. Praktyka polityczna wskazuje na wysoką dyscyplinę posłów w pracach izby, wysoką kulturę obrad i respektowanie uchwalonego w 2016 roku kodeksu etyki poselskiej. Przedkłada się to na wysoką efektywność prac Alþingi. W ostatnim okresie, tj po doświadczeniach związanych z kryzysem finansowym i bankowym na wyspie, wyraźnie zwrócono uwagę i udrożniono mechanizmy kontroli i nadzoru parlamentu nad władzą wykonawczą. Zaktywizowano funkcjonowanie komisji śledczych w izbie.
Odziedziczone po Duńczykach konstytucyjne regulacje dotyczące głowy państwa na Islandii są kanwą żywych dyskusji o formie rządu. Wybierany bezpośrednio Prezydent jest drugim obok Alþingi naczelnym organem legitymizowanym przez naród. Formalnie posiada on szerokie kompetencje. Nader aktywnie uczestniczy w profilowaniu rządu. Jednakże pośród jego kompetencji nie ma uprawnień związanych ze zwierzchnictwem nad siłami zbrojnymi, których Islandia nie posiada.
Rząd Islandii funkcjonuje w rytmie parlamentarnego systemu rządów. Przesadza o tym art.1 konstytucji i w pełni potwierdza to praktyka ustrojowa. W większości są gabinetami koalicyjnymi, rzadko jednak mniejszościowymi. Chociaż paradoksalnie praktyka polityczna pokazuje, że są one stabilne.
Islandzki wymiar sprawiedliwości, w szczególności ustrój sądów ukształtowany został przez Duńczyków w czasie ich dominacji nad wyspą. I nadal duńskie instytucje w zakresie wprowadzania nowych rozwiązań istotnie wpływają na kształt islandzkiego sądownictwa. Organizacja ustroju sądów na Islandii, ukształtowana przez duńska metropolię, trwała nawet po ogłoszeni pełnej niepodległości w 1944 roku. Istotnych reform dokonano dopiero pod koniec XX wieku kiedy rozpoczęto wprowadzać rozwiązania organizacyjne systemu sądowego przyjęte w innych krajach należących do Unii Europejskiej.
Pośród innych organów ochrony prawa podkreślić tu należy wprowadzenie efektywnego mechanizmu równości płci. Uplasowało to Islandię w światowej czołówce w tym zakresie.
Warto też zauważyć specyficzną rolę policji islandzkiej. Posiada ona szczególnie szeroki zakres kompetencji, który wykracza poza ramy prewencji, prowadzenia dochodzeń i śledztw. Bowiem posiada ona uprawnienia związane z pobieraniem podatków i ceł. Wykonuje czynności zwykle należące do urzędów stanu cywilnego w innych państwach a nawet uczestniczy w procedurach rozwodowych .
Islandzki samorząd lokalny należy do najstarszych na świecie. Jego tradycje sięgają początków X wieku. W czasach nam współczesnych stanowi dobry przykład efektywnego zarządzania lokalnymi sprawami. Znaczą rolę odgrywa tu Stowarzyszenie Samorządu Lokalnego na Islandii, które skupia wszystkie gminy na wyspie.
Wiara i praktyki religijne nigdy nie były ważnym elementem duchowości Islandczyków, chociaż chrześcijaństwo zostawiło trwały ślad w kulturze tego narodu. Islandia obok Królestwa Danii nadal zachowuje status Kościoła Państwowego, mającego umocowanie w ustawie zasadniczej. Jednak jej społeczeństwo staje się coraz bardziej laickie. A liczba osób nie należących do żadnego związku wyznaniowego rośnie.
Istotnym rysem islandzkiej filozofii rządzenia państwem jest przyjęcie dwu zasad, korporatywizmu i konsensualizmu. Zostały one ukształtowane w kulturze politycznej krajów nordyckich. Składają się na nią instytucje polityczne, swoista mentalność i nade wszystko sposób podejmowania decyzji. U ich podstaw leży rozstrzyganie konfliktów na drodze dyskusji, niekiedy żmudnych, a których efektem jest przyjmowanie konkluzji zadowalających wszystkie strony, i co więcej, przez wszystkich respektowane.
Stosowane w praktyce politycznej procedury postępowania wynikają z doświadczeń historycznych i tradycji rozwiązywania konfliktów społecznych, które odrzucają działania radykalne.
Spis treści ebooka Ustrój konstytucyjny Islandii
Wstęp 7ROZDZIAŁ I Uwarunkowania geograficzne, społeczeństwo, gospodarka i symbole narodowe 11
1. Położenie geograficzne i dane statystyczne 11
2. Symbole narodowe 14
ROZDZIAŁ II Dzieje narodu, jego praw i instytucji ustrojowych 20
1. Początki narodu 20
2. Ewolucja prawa i ustroju 23
3. Pierwsze konstytucje historyczne 30
4. Obowiązująca ustawa zasadnicza i jej zmiany 33
5. Republika po uzyskaniu niepodległości 38
ROZDZIAŁ III System partyjny i partie Islandii 46
1. Status prawny islandzkich partii politycznych 46
2. Geneza i ewolucja islandzkich partii politycznych 47
3. Partie i system partyjny 51
ROZDZIAŁ IV System wyborczy 61
1. Specyfika systemu wyborczego 61
2. Wybory parlamentarne 63
3. Wybory na urząd Prezydenta 68
ROZDZIAŁ V Parlament 70
1. Źródła prawa parlamentarnego i pozycja ustrojowa Alþingi 70
2. Funkcje i organizacja wewnętrzna Alþingi 73
3. Posłowie i frakcje partyjne 77
4. Sesje i posiedzenia Alþingi 78
5. Postępowanie ustawodawcze 79
6. Debaty i głosowania 80
7. Formy kontroli nad władzą wykonawczą 81
ROZDZIAŁ VI Głowa państwa i rząd 83
1. Pozycja ustrojowa i zakres kompetencji Prezydenta 83
2. Prezydenci Islandii – ich życie i kariery 89
3. Rząd 94
ROZDZIAŁ VII Wymiar sprawiedliwości i organy ochrony prawa 98
1. Sądy 98
2. Prokuratura 104
3. Policja 105
4. Organy kontrolne Alþingi 107
5. Pozostałe organy i instytucje ochrony prawa 111
ROZDZIAŁ VIII Władze lokalne 118
1. Podział administracyjny i administracja rządowa 118
2. Wybory do organów samorządu lokalnego 120
3. Organizacja, kompetencje i finanse samorządu lokalnego 120
4. Nadzór nad samorządem lokalnym 124
5. Stowarzyszenie Samorządów Lokalnych Islandii 124
ROZDZIAŁ IX Kościół państwowy Islandii 126
1. Status prawny Kościoła państwowego 126
2. Inne związki wyznaniowe 129
Wnioski i refleksje 131
Summary 136
Sommario 138
Akty normatywne i literatura przedmiotu 140
Spis map i schematów 148
Szczegóły ebooka Ustrój konstytucyjny Islandii
- Wydawca:
- Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
- Rok wydania:
- 2020
- Typ publikacji:
- Ebook
- Format:
- ISBN:
- 978-83-7996-780-3
- ISBN wersji papierowej:
- 978-83-7996-780-3
- Wydanie:
- 1
- Autorzy:
- Stanisław Sagan
- Liczba Stron:
- 148
Recenzje ebooka Ustrój konstytucyjny Islandii
-
Reviews (0)
Na jakich urządzeniach mogę czytać ebooki?
Na czytnikach Kindle, PocketBook, Kobo i innych
Na komputerach stacjonarnych i laptopach
Na telefonach z systemem ANDROID lub iOS
Na wszystkich urządzeniach obsługujących format plików PDF, Mobi, EPub
- -23%
-23%
21,00 zł
16,18 zł
@CUSTOMER_NAME@
@COMMENT_TITLE@
@COMMENT_COMMENT@