ebook Anonimowość jako granica poznania w fenomenologii Edmunda Husserla
Piotr Łaciak
Wydawca:
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Rok wydania:
2012
Rozprawa prezentuje filozofię Edmunda Husserla w świetle trzech tez, które zostały tak wyrażone, aby zaakcentować centralne miejsce problematyki anonimowości w fenomenologii transcendentalnej. Pierwszą tezę można sformułować następująco: człowiek jest Ja transcendentalnym, ale w naturalnym nastawieniu transcendentalny charakter subiektywności pozostaje anonimowy, to znaczy niepoddany refleksji, zakryty. Druga teza wyraża myśl, że anonimowość tę można przezwyciężyć, przeprowadzając redukcję fenomenologiczną. Trzecia teza głosi, że odsłonięta dzięki redukcji fenomenologicznej świadomość transcendentalna nie jest czymś ostatecznym, lecz sama konstytuuje się w absolutnej subiektywności, a absolutna subiektywność nie poddaje się refleksji i pozostaje również anonimowa, przy czym anonimowość absolutnej subiektywności nigdy nie może być przezwyciężona. Zaprezentowanie fenomenologii z punktu widzenia problematyki anonimowości daje rezultaty w postaci następujących rozstrzygnięć. Po pierwsze, kryzys jest rozumiany jako trwanie życia transcendentalnego w anonimowości. Po drugie, redukcja fenomenologiczna oznacza odsłonięcie tezy naturalnego nastawienia jako przeżycia konstytuującego byt świata. Po trzecie, świadomość refleksyjnie zobiektywizowana nie jest absolutną subiektywnością, jako że absolutna subiektywność stanowi świadomość anonimowo funkcjonującą. Po czwarte, anonimowość absolutnej subiektywności nie pozostaje w sprzeczności z fenomenologiczną zasadą wszelkich zasad, ponieważ apodyktyczna oczywistość „Ja jestem” okazuje się anonimową oczywistością. Rozprawa stanowi pierwszą w literaturze przedmiotu monografię poświęconą problematyce anonimowości w Husserlowskiej filozofii i jest adresowana nie tylko do filozofów specjalizujących się w zakresie fenomenologii, lecz także do tych czytelników, którym nie jest obca problematyka granic poznania, wewnętrznej struktury podmiotowości, źródeł kryzysu europejskiego człowieczeństwa i możliwości jego przezwyciężenia.
Spis treści ebooka Anonimowość jako granica poznania w fenomenologii Edmunda Husserla
TreśćWstęp / 7
Rozdział pierwszy
Anonimowość transcendentalnej konstytucji świata w nastawieniu naturalnym
Nastawienie naturalne jako anonimowy modus życia transcendentalnego / 19
Kryzys jako trwanie transcendentalnej subiektywności w anonimowości / 28
Rozdział drugi
Fenomenologia jako przezwyciężenie przesądów nastawienia naturalnego
Anonimowość transcendentalnej subiektywności a koncepcja filozofii jako ścisłej nauki / 41
Zasada wszelkich zasad jako zasada oczywistości / 46
Fenomenologiczne nastawienie jako przeciwne naturze ukierunkowanie / 55
Konstytucja w przedtranscendentalnej i transcendentalnej fenomenologii / 60
Rozdział trzeci
Drogi do redukcji transcendentalno-fenomenologicznej
Krytyka doświadczenia świata jako motywacja redukcji / 73
Droga kartezjańska / 79
Droga kantowska / 84
Kartezjańska i kantowska droga do redukcji jako wyraz dwóch motywów fenomenologii / 91
Droga przez intencjonalną psychologię / 103
Rozdział czwarty
Redukcja transcendentalno-fenomenologiczna jako zniesienie anonimowości transcendentalnej konstytucji świata
Redukcja i epoché / 125
Redukcja transcendentalno-fenomenologiczna jako moment refleksji / 131
Epoché jako odsłonięcie tezy naturalnego nastawienia / 135
Teza naturalnego nastawienia jako konstytuujące dokonanie świadomości / 142
Redukcja jako odsłonięcie konstytutywnego charakteru tezy w interpretacji komentatorów / 158
Rozdział piąty
Redukcja ejdetyczna jako redukcja do eidos ego i jej granice
Redukcja ejdetyczna jako wyłączenie indywidualnego istnienia / 167
Nastawienie naturalno-faktyczne i nastawienie naturalno-ejdetyczne, nastawienie transcendentalno-faktyczne i nastawienie transcendentalno-ejdetyczne / 178
Absolutny i przypadkowy fakt / 188
Ontologia (ejdetyka czystej świadomości) i metafizyka / 199
Rozdział szósty
Fenomenologia genetyczna a problem ostatecznego źródła
Od fenomenologii statycznej do fenomenologii genetycznej / 207
Czas jako uniwersalna forma egologicznej genezy / 214
Forma i treść genezy / 224
Fenomenologia genetyczna jako odsłanianie historii transcendentalnego ego / 230
Asocjacja jako uniwersalna zasada pasywnej genezy / 235
Przed-Ja jako ostateczne źródło genezy / 242
Intersubiektywność i geneza / 248
Pra-Ja jako ostateczne źródło obowiązywania / 259
Rozdział siódmy
Anonimowość jako istotowy rys absolutnej subiektywności
Absolutna subiektywność jako świadomość konstytuująca czas / 267
Refleksyjny i nierefleksyjny model samoświadomości a problem świadomości absolutnej świadomości w fenomenologii nieegologicznej / 273
Egologiczny zwrot w fenomenologii a problem apodyktyczności i nieadekwatności absolutnej subiektywności / 283
Zakończenie / 307
Bibliografia / 313
Indeks osobowy / 323
Zusammenfassung / 327
Résumé / 329
Szczegóły ebooka Anonimowość jako granica poznania w fenomenologii Edmunda Husserla
- Wydawca:
- Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
- Rok wydania:
- 2012
- Typ publikacji:
- Ebook
- Język:
- polski
- Format:
- ISBN:
- 978-83-8012-494-3
- Wydanie:
- 1
- Autorzy:
- Piotr Łaciak
- Miejsce wydania:
- Katowice
- Liczba Stron:
- 338
Recenzje ebooka Anonimowość jako granica poznania w fenomenologii Edmunda Husserla
-
Reviews (0)
Na jakich urządzeniach mogę czytać ebooki?
Na czytnikach Kindle, PocketBook, Kobo i innych
Na komputerach stacjonarnych i laptopach
Na telefonach z systemem ANDROID lub iOS
Na wszystkich urządzeniach obsługujących format plików PDF, Mobi, EPub
39,90 zł
@CUSTOMER_NAME@
@COMMENT_TITLE@
@COMMENT_COMMENT@