ebook Formy wyobraźni. Poeci współcześni przed obrazami wielkich mistrzów
Książka nie tylko skupia uwagę na relacjach wiersz–obraz, na rodzajach ekfrazy, które takie relacje tworzą, przedmiotem jej wyłącznego zainteresowania są nie tylko wiersze, w które wpisane zostały malarskie arcydzieła. Temat obrazów poetyckich i obrazów malarskich zaistniał na o wiele szerszej przestrzeni. W obszar interpretacji weszły wspólne obrazom zapisanym w formach językowych i formach wizualnych wątki tematologiczne, podobne rodzaje przedstawień, obrazy konstytuowane przez typy wyobraźni artystycznej, obrazy wynikłe z dialogu poety i malarza (np. Miłosza i Cezanne’a, Wata i Lebensteina), artystów o pokrewnych duszach, światopoglądach i koncepcjach
(Ze Wstępu)
Spis treści ebooka Formy wyobraźni. Poeci współcześni przed obrazami wielkich mistrzów
CZĘŚĆ I. 15Wprowadzenie 15
Rozdział I. ŚWIADOMOŚĆ OBRAZU 33
1. O świadomości dzieła sztuki. Świadomość widzenia 33
2. Tekstualizacja 42
3. O świadomym dialogu Miłosza i Cézanne’a na temat przedstawiania „ja” i „metafory świata” w obrazach 52
Rozdział II. WIDZENIE 67
1. Poglądy Maurice’a Merleau-Ponty’ego na sztukę 67
2. „Zobaczony” Buduar Matisse’a przez Julię Hartwig w Orangerie 75
3. Skóra i śmierć Aleksandra Wata jako figura osiowa Jana Lebensteina. Dialog poety i malarza 77
4. Być emigrantem na emigracji. Przypadek Wata i Lebensteina (spojrzenie na wiersz i obraz z innego 89
5 „Zobaczone” w poetyckich obrazach 93
Rozdział III. MYŚLENIE 121
1. O słowach, rzeczach i obrazach Michela Foucaulta (Filozofowie patrzą na obrazy) 121
2. Poeci rozmyślają o obrazach 126
Rozdział IV. WYRAŻANIE 139
1. Retoryka obrazu poetyckiego i malarskiego jako budowanie iluzji 139
2. Świadomość porządku i świadomość chaosu 156
CZĘŚĆ II 161
INTEGRACJE METODYCZNE 161
Sposoby czytania obrazu. Wprowadzenie w problemy dydaktyki 161
Świadomość obrazu w polonistycznej dydaktyce 165
Problemy integracji literatury i malarstwa w szkole. Nauka czytania obrazu 172
TEKST MALARSKI 177
1. Studiowanie obrazu 177
Studiowanie obrazu: Jan Van Eyck 177
Proust i Monet o liliach wodnych 181
Adam Zagajewski przed obrazami Vermeera. Od obrazu (malarskiego) do tekstu (poetyckiego) 184
TEKST INTERSEMIOTYCZNY 195
„Doskonalenie warsztatu interpretatora tekstu. Intersemiotyczne lekcje czytania” 195
Herbert przed „Martwą naturą z wędzidłem” 196
Lektura zintegrowana 197
Obraz jako interpretant (Wypisy z intertekstualności Michaela Riffaterre’a) 199
TEKST WYOBRAŹNI 210
„O rozpoznawaniu poetyckiej wyobraźni. Obrazy wyobraźni formalnej i obrazy wyobraźni materialnej 210
TEKST AKSJOLOGICZNY 217
O rozpoznawaniu i urzeczywistnianiu wartości w poezji współczesnej. Wartości wpisane w poetyckie obrazy 217
TEKST PO-MODERNISTYCZNY 232
Idea artystycznej etyki w poezji i malarstwie 232
1. Brzozowski – idea artystycznej etyki 232
2. Idea etycznego malarstwa 239
3. Literackie malarstwo: przypadek Malczewskiego i Lebensteina 241
TEKST ANTY-CHAOTYCZNY 245
Bezład i forma, scalanie i rozpadanie (tekstów i obrazów) O małomówności formy w wierszach Ryszarda 245
TEKST W PRZESTRZENI MULTIMEDIALNEJ 253
Świadomość nowoczesności 253
BIBLIOGRAFIA 269
NOTA BIBLIOGRAFICZNA 281
Szczegóły ebooka Formy wyobraźni. Poeci współcześni przed obrazami wielkich mistrzów
- Wydawca:
- Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
- Rok wydania:
- 2010
- Typ publikacji:
- Ebook
- Język:
- polski
- Format:
- ISBN:
- 978-83-233-2984-8
- ISBN wersji papierowej:
- 978-83-233-2984-8
- Wydanie:
- 1
- Autorzy:
- Anna Pilch
- Miejsce wydania:
- Kraków
- Liczba Stron:
- 284
Recenzje ebooka Formy wyobraźni. Poeci współcześni przed obrazami wielkich mistrzów
-
Reviews (0)
@CUSTOMER_NAME@
@COMMENT_TITLE@
@COMMENT_COMMENT@