Kinowe uniwersum superbohaterów

Ebook Kinowe uniwersum superbohaterów Tomasz Żaglewski

Tomasz Żaglewski
61,07 zł
Dodaj do ulubionych

Opis treści

Rok 2000 wyznaczył symboliczny początek współczesnego nurtu filmu komiksowego. Od chwili premiery filmu X-Men Bryana Singera, na podstawie komiksów amerykańskiego wydawnictwa Marvel, popularność oraz ilość kinowych przygód superherosów systematycznie rośnie, a wraz z nią także zainteresowanie stale poszerzającej się grupy fanów.
Co jest przyczyną ogromnego sukcesu filmowych produkcji, które jeszcze pod koniec XX wieku uchodziły za synonim złego smaku?
Co sprawia, że rzesze kinowych widzów z niecierpliwością przeczekują napisy końcowe, aby móc zobaczyć zapowiedzi kolejnych przygód swoich ulubieńców?
Dlaczego Kinowe Uniwersum Marvela stało się wielkim fenomenem kulturowym?
I w jaki sposób hollywoodzkim twórcom udaje się odtworzyć bogatą sieć personalno-fabularnych zależności, które cechują komiksowe epopeje z udziałem superbohaterów?
Niniejsza książka stanowi odpowiedź na powyższe pytania, będąc jednocześnie pierwszym w Polsce naukowym, całościowym opisem współczesnego filmu komiksowego, a zarazem pionierską propozycją narzędzi badawczych dla analizy fikcyjnych uniwersów. Jest to autorska, linearna opowieść dotycząca źródeł i charakterystyki superbohaterskich opowieści, które najwyraźniej zdominowały popularne media na długie lata.
Z recenzji:
„Kinowe uniwersum superbohaterów. Analiza współczesnego filmu komiksowego Tomasza Żaglewskiego to książka znakomita i zawierająca – bardzo potrzebną – propozycję uporządkowania terminów, kategorii i pojęć genologicznych służących do opisu utworów komiksowych i powstających na ich podstawie dzieł filmowych, ze szczególnym uwzględnieniem seryjnych filmów i komiksowych serii opowiadających o bohaterach obdarzonych nadnaturalnymi możliwościami, mających jednak o wiele szersze zastosowanie. Jest ona oparta na dobrze dobranej literaturze przedmiotu (głównie obcojęzycznej, gdyż nasze rodzime badania opisywanego zjawiska są albo już dość stare, albo szczątkowe), omówionej kompetentnie i z odpowiednią dozą krytycyzmu.
Pod względem metodologicznym jest Kinowe uniwersum superbohaterów propozycją posłużenia się tzw. nową historią filmu, która polega na równoległym badaniu tekstów filmowych i kontekstów, w jakich one się pojawiały (w tym wypadku: całego systemu produkcyjnego Hollywood, relacji pomiędzy publikacjami komiksowymi i utworami ekranowymi, reakcji fanów na adaptacje ich ulubionych dzieł, kulisy produkcji i analizę recepcji). Propozycja takiego spojrzenia na opisywane zjawisko jest świeża, intelektualnie nośna i jak najbardziej potrzebna”.
Prof. dr hab. Jerzy Szyłak
Uniwersytet Gdański
Książka jest oryginalną propozycją spojrzenia na procesy zachodzące współcześnie w obszarze filmowej popkultury. Zawiera kompetentnie sporządzone opisy mechanizmów miłośników kina popularnego. Publikacja jest przeznaczona dla czytelników komiksów i odbiorców kina superbohaterskiego, jak również dla studentów oraz wykładowców filmoznawstwa i kulturoznawstwa oraz pokrewnych kierunków. Zainteresują się nią także osoby śledzące historię i funkcjonowanie amerykańskiego przemysłu filmowego.

Spis treści ebooka Kinowe uniwersum superbohaterów

Zamiast wstępu, czyli polemika z Alejandrem Gonzálezem Iñárritu 7
Rozdział I. Pomiędzy komiksem filmowym a filmem komiksowym – wstępna charakterystyka współczesnego kina komiksowego 15
„Komiks filmowy” – gatunek, którego (wciąż) nie ma? 15
Trzy źródła renesansu kina komiksowego 35
Kino komiksowe jako kino neobarokowe 50
Rozdział II. Części większego uniwersum – o znaczeniu i charakterystyce komiksowo-filmowych wszechświatów 59
Definiując fikcyjne uniwersum 59
Uniwersum – między światoopowieścią a franczyzą 71
Trójkąt uniwers-alny 79
Rozdział III. Nietoperze i wampiry – od złotej do srebrnej ery filmu komiksowego 97
Era Schumachera 97
Jak Blade z popiołów 120
Rozdział IV. Teoria Wielkiego Wybuchu – pierwsze uniwersa komiksowo-filmowe z przełomu wieków 133
Ewolucyjny skok 133
Przyjazny pająk z sąsiedztwa 154
Ślepe uliczki 171
Rozdział V. „Skąd ta powaga?” Kino komiksowe według Christophera Nolana 181
Intertekstualny rycerz 181
W cieniu Aurory 196
Rozdział VI. Wszystko jest połączone. Kinowe uniwersum Marvela 215
Uniwersum przed uniwersum 215
Gatunkowe fraktale 229
Marvel jako holistyczna narracja kulturowa 238
Rozdział VII. Realizm czy rewizjonizm? O samozwrotnych i wymarłych uniwersach komiksowo-filmowych 261
Syndrom małego uniwersum 261
Patchworkowe uniwersum mutantów 277
Ludzie ze stali – Kinowe Uniwersum DC 295
Zamiast zakończenia, czyli polemika ze Stevenem
Spielbergiem 315
Filmografia 323
Bibliografia 329
Indeks 339

Szczegóły ebooka Kinowe uniwersum superbohaterów

Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe PWN
Rok wydania:
2017
Typ publikacji:
Ebook
Język:
polski
Format:
epub,mobi
ISBN:
978-83-01-19423-9
ISBN wersji papierowej:
978-83-01-19320-1
Wydanie:
1
Autorzy:
Tomasz Żaglewski
Miejsce wydania:
Warszawa
Liczba Stron:
352
Czas realizacji zamówienia:
Do 10 min

Na jakich urządzeniach mogę czytać ebooki?

Ikona ebooka Na czytnikach Kindle, PocketBook, Kobo i innych
Ikona komutera Na komputerach stacjonarnych i laptopach
Ikona telefonu Na telefonach z systemem ANDROID lub iOS
Ikona urządzenia elektroniczne Na wszystkich urządzeniach obsługujących format plików PDF, Mobi, EPub