• Za darmo
Masterpieces of Polish Literature and Film

Ebook Masterpieces of Polish Literature and Film Lidija Rezoničnik, Seweryn Kuśmierczyk

Lidija Rezoničnik, Seweryn Kuśmierczyk
0,00 zł
Dodaj do ulubionych

Opis treści

The book collection Masterpieces of Polish Literature and Film presents important works of Polish literature and their film adaptations, which are distinguished by a high artistic level and are among the classics of Polish cinematography. Each book in the collection consists of literary chapters contributed by Lidija Rezoničnik and chapters written by Seweryn Kuśmierczyk that contain analyses and interpretations of films based on literary works. The literary works are presented in a broader literary and cultural context. This context is also taken into account in the film analyses and interpretations, which are based on the method of anthropological-morphological analysis of the film work.

The first book is dedicated to the novel Pharaoh by Bolesław Prus (Faraon, 1895) and the film Pharaoh by Jerzy Kawalerowicz (Faraon, 1965), the drama The Wedding by Stanisław Wyspiański (Wesele, 1901) and the film The Wedding by Andrzej Wajda (Wesele, 1972), and the novel Mother Joan of the Angels by Jarosław Iwaszkiewicz (Matka Joanna od Aniołów, 1946) and Jerzy Kawalerowicz’s film Mother Joan of the Angels (Matka Joanna od Aniołów, 1960).

The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/legalcode).

******

Arcydzieła literatury polskiej i filmu. Faraon, Wesele, Matka Joanna od Aniołów

Monografia zawiera analizy trzech wybranych utworów z polskiego kanonu literackiego i ich filmowych adaptacji, zaliczanych do klasyki polskiego kina: powieści Faraon Bolesława Prusa oraz filmu Faraon (reż. Jerzy Kawalerowicz, 1965), dramatu Stanisława Wyspiańskiego Wesele i filmu Wesele (reż. Andrzej Wajda, 1972) oraz opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza Matka Joanna od Aniołów i filmu Matka Joanna od Aniołów (reż. Jerzy Kawalerowicz, 1960). Kolejność rozdziałów jest zgodna z chronologią publikacji utworów literackich. Książkę zamyka omówienie metody analizy antropologiczno-morfologicznej dzieł filmowych opracowanej przez Seweryna Kuśmierczyka.

Autorzy kreślą szerszy obraz procesów kulturowych, w których teksty literackie od późnego pozytywizmu po wiek XX wpisywały się w fazy rozwojowe dyskursu literackiego i filmowego. Do prezentacji wybrali dzieła, których adaptacja filmowa miała kluczowe znaczenie dla historycznego rozwoju poetyki filmu polskiego i zachowała żywotność z perspektywy współczesnej i historycznej. W analizach dzieł literackich Lidija Rezoničnik, wykorzystując obszerną bibliografię oraz najnowsze ustalenia badawcze, koncentruje się na trzech poziomach istnienia tekstu – procesie jego powstawania, analizie i recepcji. Uwzględnia usytuowanie utworów w szerszym kontekście społeczno-historycznym i kulturowym.

Analizy i interpretacje filmów są wyczerpujące, szczegółowe i pogłębione, dotyczą treści i cech formalnych, odbioru i szerszego oddziaływania dzieła, sytuują filmy w kontekście kulturowym i antropologicznym. Zawierają informacje pozyskane bezpośrednio z rozmów z twórcami. Seweryn Kuśmierczyk posługuje się w nich nowym ujęciem metodologicznym – analizą antropologiczno-morfologiczną.

Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).

Spis treści ebooka Masterpieces of Polish Literature and Film

INTRODUCTION 9

PHARAOH

Lidija Rezoničnik
“We Are the State”. Pharaoh by Bolesław Prus 17
The Feuilleton Novel and Book Versions 20
Egypt in the Polish Literary Tradition and among
Readers 21
The Narrator and the Image of Egypt 22
A Historiosophical Novel 24
A Bildungsroman Novel 25
The Mechanisms of the Operation of the State 28
Bibliography 31

Seweryn Kuśmierczyk
The Cinematic Image of Ancient Egypt. Pharaoh by Jerzy Kawalerowicz 35
Ancient Egypt: A Reality that Exists 36
Scenography 39
Light in Pharaoh 42
Archetypal Light 43
Why Did the Sand Have to Be Grey? 44
Light of Ramses 45
The Solar Eclipse Scene 45
Light in Interiors 46
Pharaoh’s Colours 50
Pharaoh as a Cohesive Form 55
The Main Compositional Axis of the Film 55
The Central Composition, Symmetry and Register
Perspective 57
The Presence of a Subjective Camera 59
Subjective Camera Proxemics in the Battle Scene 60
Music and the Audio Layer of the Film 64
Pharaoh as a Work of Craftsmanship 67
Images from the Film 68
Bibliography 74

THE WEDDING
Lidija Rezoničnik
“Poland – That Is a Big Thing”. The Wedding by Stanisław Wyspiański 81
Kraków after Wyspiański’s Return from Paris 82
The Play The Wedding: Extraliterary Background 83
First Reading and Theatre Staging 86
Internal and External Structure of the Play 89
National Drama 91
Symbolism 92
Synthesis of the Arts 93
Dialogue with Painting 94
Dialogue with Music 98
Dialogue with Literature 99
“Blow the Horn with Utmost Might and All Our Spirits
Will Ignite as Never in a Century!” 101
Bibliography 102

Seweryn Kuśmierczyk
A Film Mandala. The Wedding by Andrzej Wajda 106
The Film The Wedding as a Performance of Stanisław
Wyspiański’s Score 108
The Film Setting of The Wedding 109
Like a Raven at a Wedding… 112
A Film Planned on a Mandala 113
The Fractal Structure of the Movie 114
The Dance Sequence 116
Rachel 118
“No Matter What He Has in Mind or, in His Dreams,
May Find” 119
“He’s Not Just Anyone…”: The Helper 121
The Liminality of the Night in Bronowice 123
The Dramaturgy of Colours 124
The Metamorphosis of the Dance 126
Images from the Film 127
Bibliography 133

MOTHER JOAN OF THE ANGELS
Lidija Rezoničnik
A Metaphor for Evil. Mother Joan of the Angels by Jarosław Iwaszkiewicz 141
Loudun and Ludyń: Chronotope 143
Demons, Human Nature or Personal Trauma? 144
The Rabbi and the Jewish Community 147
Internal Form of the Novella 148
The Ambiguity of the Literary Characters 149
A Metaphor for Evil 149
Bibliography 151

Seweryn Kuśmierczyk
Lost Travellers. Mother Joan of the Angels by Jerzy Kawalerowicz 154
The Drama of Human Nature 155
A Film by Jerzy Kawalerowicz and Jerzy Wójcik 158
The Closed Space of the Action Space 160
The Opposition of the Inn and the Monastery 161
“They’re Ringing. Why Are They Ringing?” 163
Principles of Frame Composition 164
The Presence of the Golden Ratio in the Temporal
Structure of the Film 166
On the Threshold of the Inner World 169
The Audio Layer of the Film and the Meaning of the
Music 170
The Role of Spinning and Circular Motion 172
White, Black and Liminal Grey 173
“And I Became to Myself a Barren Land” 177
Images from the Film 180
Bibliography 188

Seweryn Kuśmierczyk
Anthropological-Morphological Analysis of a Film as Film Studies Practice 195
The Cinematographic Work Deserves Attention 195
‘Thick Description’ in Film Studies 196
The Principle of Syzygies 197
Analytical Proceedings 198
Anthropology and Poetics 200
Bibliography 201

FILMOGRAPHY 207

INDEX OF NAMES 213

Szczegóły ebooka Masterpieces of Polish Literature and Film

Wydawca:
Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Rok wydania:
2023
Typ publikacji:
Ebook
Format:
epub,pdf,mobi
ISBN:
978-83-235-5831-6
ISBN wersji papierowej:
978-83-235-5823-1
Wydanie:
1
Autorzy:
Lidija Rezoničnik,Seweryn Kuśmierczyk
EAN:
9788323558316
Miejsce wydania:
Warszawa
Liczba Stron:
220
Czas realizacji zamówienia:
Do 10 min

Na jakich urządzeniach mogę czytać ebooki?

Ikona ebooka Na czytnikach Kindle, PocketBook, Kobo i innych
Ikona komutera Na komputerach stacjonarnych i laptopach
Ikona telefonu Na telefonach z systemem ANDROID lub iOS
Ikona urządzenia elektroniczne Na wszystkich urządzeniach obsługujących format plików PDF, Mobi, EPub