- Za darmo
ebook Narodziny medium
Dominika Staszenko-Chojnacka
Wydawca:
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Rok wydania:
2021
Gry wideo stanowią obecnie nieodłączną część krajobrazu medialnego w Polsce, będąc przedmiotem zarówno refleksji akademickiej, jak i częścią publicystycznego dyskursu kształtowanego przez twórców, dziennikarzy oraz samych graczy. Jak jednak pokazuje historia rozwoju interaktywnego medium, gry musiały pokonać długą drogę od egzotycznej, trudno dostępnej nowinki technicznej do stałego elementu współczesnej kultury. Autorka prezentuje proces upowszechnienia gier wideo w Polsce oraz kształtowania tożsamości gracza, który rozpoczął się jeszcze w latach 80. XX wieku, a przybrał na sile po transformacji ustrojowej. W publikacji sytuuje gry w obszernym kontekście postępującej w Polsce lat 90. informatyzacji oraz komputeryzacji, popularnych ówcześnie praktyk odbiorczych, determinowanych przez brak oficjalnej dystrybucji gier, a także trudności w zdobyciu sprzętu komputerowego. Analizuje również obszerny materiał źródłowy w postaci prasy hobbystycznej z tego okresu, dzięki której gry wideo zostały przedstawione odbiorcom jako nowatorskie oraz interesujące medium – omawia takie tytuły, jak: „Bajtek”, „Gambler”, „Gry Komputerowe”, „Świat Gier Komputerowych”, „Reset”, „Secret Service” i inne.
*
Książka ma przede wszystkim charakter naukowy i jako taką pozycję wysoko ją oceniam. Nie tylko czerpie z bieżącego stanu badań, lecz także poszerza ich zakres. Autorka wykonała ogromną pracę, drobiazgowo analizując obszerny materiał i przekonująco pokazując przemiany sposobu, w jaki polskie czasopisma zajmujące się grami komunikowały się ze swoimi czytelnikami. Sądzę równocześnie, że ta pozycja ma szansę, ze względu na swój temat i relatywnie przystępny język, spełnić też funkcję publikacji popularnonaukowej, która mogłaby dotrzeć także do współczesnych hobbystów zajmujących się historią gier.
Z recenzji prof. dr. hab. Mirosława Filiciaka
*
Książka ma przede wszystkim charakter naukowy i jako taką pozycję wysoko ją oceniam. Nie tylko czerpie z bieżącego stanu badań, lecz także poszerza ich zakres. Autorka wykonała ogromną pracę, drobiazgowo analizując obszerny materiał i przekonująco pokazując przemiany sposobu, w jaki polskie czasopisma zajmujące się grami komunikowały się ze swoimi czytelnikami. Sądzę równocześnie, że ta pozycja ma szansę, ze względu na swój temat i relatywnie przystępny język, spełnić też funkcję publikacji popularnonaukowej, która mogłaby dotrzeć także do współczesnych hobbystów zajmujących się historią gier.
Z recenzji prof. dr. hab. Mirosława Filiciaka
Spis treści ebooka Narodziny medium
Wprowadzenie 7Rozdział 1. Metodologia i obszar badawczy 17
1.1. Gracz w świetle koncepcji habitusu Pierre’a Bourdieu 17
1.2. Badania zagranicznej prasy dla graczy 23
1.3. Badania polskiej prasy dla graczy – przegląd publikacji 36
1.4. Mikrokomputery w Polsce a polityka 45
Rozdział 2. Edukacyjna rola czasopism hobbystycznych 51
2.1. „Komputeryzacja po polsku” 52
2.2. Programować może każdy – gry wideo jako sposób na zdobycie nowych kompetencji 59
2.3. Narodziny kultury gier wideo w Polsce 66
2.4. Wychowanie świadomego użytkownika gier wideo 75
Rozdział 3. Kształtowanie kultury graczy 87
3.1. W stronę krytyki gier wideo – recenzje w czasopismach dla graczy 88
3.2. Czym jest „miodność”? O ewaluacji gier 97
3.3. Jak „przeczytać” grę? Solucje i poradniki 109
3.4. Redaktorzy czasopism hobbystycznych jako eksperci, celebryci i gracze 114
3.5. O polskich grach w prasie hobbystycznej 122
Rozdział 4. Stereotypowa reprezentacja graczy 131
4.1. Kim jest współczesny polski gracz? Problem badań statystycznych 132
4.2. Kształtowanie żeńskiego odbiorcy – przykłady zagraniczne 139
4.3. Użytkowniczki gier w badaniach akademickich 142
4.4. Płeć i erotyka w „męskim świecie komputerów” 146
4.5. Wyobrażenie kobiety w czasopismach dla graczy 159
Rozdział 5. Zmierzch pierwszych czasopism dla graczy 169
5.1. Od subkultury do kultury graczy 170
5.2. Oswajanie nowych możliwości – targi, internet i rzeczywistość wirtualna 175
5.3. Koniec epoki „kultowych” pism dla graczy 189
Zakończenie 197
Bibliografia 203
Spis ilustracji 209
Indeks osób 211
Indeks pojęć 215
Szczegóły ebooka Narodziny medium
- Wydawca:
- Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
- Rok wydania:
- 2021
- Typ publikacji:
- Ebook
- Język:
- polski
- Format:
- mobi,pdf,epub
- ISBN:
- 978-83-8220-620-3
- ISBN wersji papierowej:
- 978-83-8220-619-7
- Wydanie:
- 1
- Autorzy:
- Dominika Staszenko-Chojnacka
- Miejsce wydania:
- Łódź
- Liczba Stron:
- 216
Recenzje ebooka Narodziny medium
-
Reviews (0)
Na jakich urządzeniach mogę czytać ebooki?
Na czytnikach Kindle, PocketBook, Kobo i innych
Na komputerach stacjonarnych i laptopach
Na telefonach z systemem ANDROID lub iOS
Na wszystkich urządzeniach obsługujących format plików PDF, Mobi, EPub
- Za darmo
0,00 zł
@CUSTOMER_NAME@
@COMMENT_TITLE@
@COMMENT_COMMENT@