- -11%
ebook (Z)rozumieć czas wolny. Przeobrażenia, tożsamość, doświadczanie
Dorota Mroczkowska
Wydawca:
Uniwersytet im.Adama Mickiewicza w Poznaniu
Rok wydania:
2021
Zamysłem książki, jak wskazuje sam tytuł: Zrozumieć CZAS WOLNY. Przeobrażenia, tożsamość, doświadczanie, jest próba zrozumienia czasu wolnego w jego kluczowych wymiarach związanych z przeobrażeniami, tożsamością i doświadczaniem. Istotne staje się uzyskanie możliwie pełnego obraz czasu wolnego jako przestrzeni poznawczej, interakcyjnej, symbolicznej i emocjonalnej, aniżeli stworzenie jednej zasadniczej definicji czy sposobu myślenia na jego temat. Czerpanie inspiracji z takich orientacji teoretycznych, jak: symboliczny interakcjonizm, fenomenologia, egzystencjalizm, socjologia codzienności (Berger, Luckman 1983, Kelly 1972, 1996, 2003, 2012, Kelly, Godbey 1992, Giddens 2001, 2003, deCerteau 2008, 2011, Kaufman 2013), inspirowanie się psychologią doświadczania Csikszentmihalyi (2005), postmodernizmem (Rojek 1995, 2005, 2010), jak i teoriami granicznymi (Nippert-Eng1996, Zerubavel1991), pozwala myśleć o czasie wolnym jako o kategorii dynamicznej, społecznie i kulturowo zmiennej, lokowanej na przecięciu mikro- i makroprocesów społecznych oraz wiązać ją z dynamiką jednostkowego doświadczania. Równocześnie odwoływanie się do metodologii refleksyjnej pozwala maksymalizowa ogląd i rozumienie problematyki czasu wolnego poprzez wykorzystanie różnych metod i technik badawczych (Strauss 1993, Shaw 1997, Dupuis 1999, Freeman 2001, Giddens 2001, Fischer-Rosenthal 2005, Feighery 2006, Denzin, Lincoln 2010).
Celem części pierwszej pt: Przeobrażenia jest przyglądanie się historyczno-społecznemu osadzeniu czasu wolnego. Kolejne rozdziały tej części dotyczą istotnych procesów charakteryzujących jego rozwój i dynamizujących przeobrażenia, jak: industrializacja, urbanizacja, umasowienie i technologizacja, komercjalizacja, globalizacja oraz akceleracja. Wskazane procesy przyczyniły się do tego, iż dziś stajemy przed szeregiem pytań, problemów czy wyzwań dotyczących tożsamości czasu wolnego, o czym z kolei mówi część druga, pt: Tożsamość. Jak czytelnik zauważy, celem tej części nie jest rewolucja w myśleniu o czasie wolnym, nie chce też opowiadać się po stronie kryzysu czy dezaktualizacji socjologii czasu wolnego. Chcę przede wszystkim odwołać się do kluczowych procesów w obrębie samej subdyscypliny, które w powiązaniu z ewolucją teorii i praktyki czasu wolnego, jak i dokonującymi się we współczesnej rzeczywistości przeobrażeniami pozwalają urefleksyjniać jego status.
Celem trzeciej części książki pt.: Ku Metodzie jest charakterystyka założeń badawczych bazująca na perspektywie hermeneutyczno-interpretatywnej oraz metodologii refleksyjnej. Część czwarta pt.: Doświadczanie oparta jest na badaniach własnych i wprowadza czytelnika w świat znaczeń, doświadczeń i emocji wypoczynku realizowanych w różnych kontekstach sytuacyjnych. W kolejnych rozdziałach książki analizy różnych typów materiału badawczego przeplatają się ze sobą, a kolejne metody i techniki służą pogłębianiu stawianych tez czy wcześniej zgromadzonej wiedzy. Odwołuję się z jednej strony do danych zastanych, północno-amerykańskich i europejskich badań sondażowych oraz badań budżetów czasu, międzynarodowych badań porównawczych, pomniejszych europejskich projektów badawczych, jak i polskich badań opinii społecznej czy badań budżetowych. Z drugiej strony odnoszę się do własnych projektów badawczych, realizowanych w Polsce, przede wszystkim w oparciu o metodologie jakościowe, a zgłębiających codzienne rozumienie czasu wolnego.
Książka jest napisana z perspektywy lokalnej, a głównym punktem odniesienia dla zawartych w niej treści są dwie dominujące tradycje czasu wolnego, mianowicie szkoła amerykańska i europejska. Warto tym samym podkreślić, iż kategoria czasu wolnego nie ma charakteru uniwersalnego, ale przypisana jest do partykularnej kulturowo, geograficznie i historycznie formy życia grupowego i społecznej organizacji określanej mianem nowoczesności. Czas wolny nabiera znaczenia w określonym typie społeczeństwa i stanowi jeden z istotnych jego aspektów.
Celem części pierwszej pt: Przeobrażenia jest przyglądanie się historyczno-społecznemu osadzeniu czasu wolnego. Kolejne rozdziały tej części dotyczą istotnych procesów charakteryzujących jego rozwój i dynamizujących przeobrażenia, jak: industrializacja, urbanizacja, umasowienie i technologizacja, komercjalizacja, globalizacja oraz akceleracja. Wskazane procesy przyczyniły się do tego, iż dziś stajemy przed szeregiem pytań, problemów czy wyzwań dotyczących tożsamości czasu wolnego, o czym z kolei mówi część druga, pt: Tożsamość. Jak czytelnik zauważy, celem tej części nie jest rewolucja w myśleniu o czasie wolnym, nie chce też opowiadać się po stronie kryzysu czy dezaktualizacji socjologii czasu wolnego. Chcę przede wszystkim odwołać się do kluczowych procesów w obrębie samej subdyscypliny, które w powiązaniu z ewolucją teorii i praktyki czasu wolnego, jak i dokonującymi się we współczesnej rzeczywistości przeobrażeniami pozwalają urefleksyjniać jego status.
Celem trzeciej części książki pt.: Ku Metodzie jest charakterystyka założeń badawczych bazująca na perspektywie hermeneutyczno-interpretatywnej oraz metodologii refleksyjnej. Część czwarta pt.: Doświadczanie oparta jest na badaniach własnych i wprowadza czytelnika w świat znaczeń, doświadczeń i emocji wypoczynku realizowanych w różnych kontekstach sytuacyjnych. W kolejnych rozdziałach książki analizy różnych typów materiału badawczego przeplatają się ze sobą, a kolejne metody i techniki służą pogłębianiu stawianych tez czy wcześniej zgromadzonej wiedzy. Odwołuję się z jednej strony do danych zastanych, północno-amerykańskich i europejskich badań sondażowych oraz badań budżetów czasu, międzynarodowych badań porównawczych, pomniejszych europejskich projektów badawczych, jak i polskich badań opinii społecznej czy badań budżetowych. Z drugiej strony odnoszę się do własnych projektów badawczych, realizowanych w Polsce, przede wszystkim w oparciu o metodologie jakościowe, a zgłębiających codzienne rozumienie czasu wolnego.
Książka jest napisana z perspektywy lokalnej, a głównym punktem odniesienia dla zawartych w niej treści są dwie dominujące tradycje czasu wolnego, mianowicie szkoła amerykańska i europejska. Warto tym samym podkreślić, iż kategoria czasu wolnego nie ma charakteru uniwersalnego, ale przypisana jest do partykularnej kulturowo, geograficznie i historycznie formy życia grupowego i społecznej organizacji określanej mianem nowoczesności. Czas wolny nabiera znaczenia w określonym typie społeczeństwa i stanowi jeden z istotnych jego aspektów.
Spis treści ebooka (Z)rozumieć czas wolny. Przeobrażenia, tożsamość, doświadczanie
WSTĘP 7CZĘŚĆ I. PRZEOBRAŻENIA 13
1. Okres preindustrialny 17
2. Industrializacja i urbanizacja 23
3. Umasowienie i technologizacja 30
4. Komercjalizacja 34
5. Glokalizacja 38
6. Postfordyzm i indywidualizacja 41
7. Dylemat 1.: więcej czy mniej czasu wolnego? 43
CZĘŚĆ II. TOŻSAMOŚĆ 52
1. Instytucjonalizacja 53
2. Wyzwania teoretyczne 58
2.1. Funkcjonalizm 58
2.2. Koncepcje konfliktowe 60
2.3. Podejścia doświadczeniowe i procesowe 65
2.4. Postmodernizm 73
2.5. Dylemat 2.: decentralizacja czy urefleksyjnienie czasu wolnego? 75
3. Wyzwania metodologiczne 82
3.1. Debata ilościowa 82
3.2. Zwrot jakościowy 85
3.3. Dylemat 3.: Leisure science czy leisure studies? 86
4. Socjologia czasu wolnego w Polsce 90
4.1. Socjalistyczny wariant społeczeństwa czasu wolnego 93
4.2. Erozja socjalistycznej idei czasu wolnego 109
4.3. Demokratyzacja i przeobrażenia
4.4. Dylemat 4.: w jakim kierunku zmierza socjologia czasu wolnego w Polsce? 115
CZĘŚĆ III. KU METODZIE 118
1. Badania ilościowe i dynamika zmian czasu wolnego w Polsce na przestrzeni lat 118
2. Dyskutowanie fundamentów 129
3. Czas wolny: doświadczenie – procesualność – graniczność 132
4. Metodologia refleksyjna, badania i badani 136
CZĘŚĆ IV. DOŚWIADCZANIE 143
1. Czas wolny vs/i czas dla siebie 143
1.1. Wolność, wybór i autoekspresja 147
1.2. Odpoczynek i relaks 149
1.3. Przyjemność i satysfakcja 152
1.4. Pośpiech, stres i poczucie winy 156
2. Przebieg aktywności czasu wolnego 162
2.1. Telewizja, komputer, gry 166
2.2. Czytanie i słuchanie 168
2.3. Relaks, drzemka, kosmetyka 170
2.4. Obowiązki domowe 172
2.5. Życie rodzinne i towarzyskie 173
2.6. Rekreacja, spacery, sport 177
2.7. Działka, ogródek przydomowy 182
2.8. Zakupy 184
2.9. Jedzenie poza domem 185
2.10. Aktywność kulturalna i zaangażowanie społeczne 187
3. Dynamika doświadczania: (nie)codzienne scenariusze 188
3.1. Codzienność i typowość 189
3.2. Uniecodziennianie codzienności 195
3.3. Ucodziennianie niecodzienności 216
3.4. Zakończenie codzienności: momenty przełomowe 219
4. Doświadczenia graniczne 231
4.1. Percepcja obszarów granicznych 233
4.2. Zarządzanie granicami praca – czas wolny 234
4.3. Technologia w czasie wolnym 246
ZAKOŃCZENIE 260
BIBLIOGRAFIA 269
ANEKS 289
SPIS TABEL 302
SUMMARY (Understanding Leisure. Transformation, Identity, Experience) 303
Szczegóły ebooka (Z)rozumieć czas wolny. Przeobrażenia, tożsamość, doświadczanie
- Wydawca:
- Uniwersytet im.Adama Mickiewicza w Poznaniu
- Rok wydania:
- 2021
- Typ publikacji:
- Ebook
- Język:
- polski
- Format:
- ISBN:
- 978-83-232-3643-6
- ISBN wersji papierowej:
- 978-83-232-3642-9
- Wydanie:
- 1
- Autorzy:
- Dorota Mroczkowska
- Miejsce wydania:
- Poznań
- Liczba Stron:
- 304
Recenzje ebooka (Z)rozumieć czas wolny. Przeobrażenia, tożsamość, doświadczanie
-
Reviews (0)
Na jakich urządzeniach mogę czytać ebooki?
Na czytnikach Kindle, PocketBook, Kobo i innych
Na komputerach stacjonarnych i laptopach
Na telefonach z systemem ANDROID lub iOS
Na wszystkich urządzeniach obsługujących format plików PDF, Mobi, EPub
- -11%
-11%
34,00 zł
30,29 zł
@CUSTOMER_NAME@
@COMMENT_TITLE@
@COMMENT_COMMENT@