Postrenesans rosyjski

Ebook Postrenesans rosyjski Łukasz Leonkiewicz

Łukasz Leonkiewicz
27,61 zł
Dodaj do ulubionych

Opis treści

Odrodzenie myśli teologicznej, które dokonało się w kręgu emigracji rosyjskiej w połowie XX w., sprawiło, że rosyjska – i prawosławna w ogóle – refleksja religijna zaczęła się rozwijać zgodnie z hasłem G. Fłorowskiego – „powrotu do Ojców Kościoła”. Ten ruch w stronę ortodoksyjnej, bizantyjskiej myśli filozoficzno-teologicznej umożliwił prawosławnym myślicielom współczesną recepcję ich bizantyjskich źródeł i odnowienie dyskursu wschodniochrześcijańskiego w jego czystej formie. Wybitnymi reprezentantami tego nurtu są Siergiej Chorużyj i Władimir Bibichin. Pierwszy stworzył – i do dziś rozwija – koncepcję „antropologii synergicznej”. Drugi, konsekwentnie wracając „do źródeł”, uznał, że myślenie odzyska autentyczny kształt tylko wtedy, gdy do myśli współczesnej wróci starożytność.

Łukasz Leonkiewicz – doktor filozofii, absolwent Instytutu Filozofii UW oraz Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie, filozof i teolog prawosławny. Od 2010 roku wykładowca w Prawosławnym Seminarium Duchownym, nauczyciel filozofii i etyki, od 2015 roku pracownik nieetatowy Instytutu Filozofii UW, diakon w cerkwi św. Jana Klimaka w Warszawie. Autor licznych artykułów i tłumaczeń w czasopismach naukowych i popularnych, dotyczących filozofii rosyjskiej i teologii prawosławnej. Tłumacz z języka rosyjskiego Imperium peryferii B. Kagarlickiego oraz albumu Ikony rosyjskie.

Spis treści ebooka Postrenesans rosyjski

Spis treści
Wstęp 7
Część I
Ciągłość tradycji
Tradycja bizantyjska w myśli rosyjskiej
Rozdział I. Myśl prawosławna a rosyjska filozofia religijna 19
1. Prawosławny charakter myśli rosyjskiej 22
2. Synteza neopatrystyczna 33
3. Dyskurs wschodniochrześcijański 46
Rozdział II. Raczej Zachód niż Wschód – filozoficzny charakter myśli rosyjskiej 60
1. Neoplatonizm 62
2. (Neo)platoński charakter myśli prawosławnej? 67
Rozdział III. Postrenesans 73
Część II
Między neoplatonizmem a palamizmem
Rozdział I. Neoplatonizm a chrześcijaństwo w aspekcie praktycznym 84
1. Plotyn i jego następcy 88
2. Julian Apostata 91
3. Pseudo-Dionizy 93
4. „Anatematyzowanie filozofii” 96
Rozdział II. Plotyn i Palamas 112
1. Bog Plotyna i Bog Palamasa 113
Rozdział III. Neoplatonizm Fłorienskiego i Bułgakowa a teologia hezychastyczna 150
1. Bog w kulcie 151
2. Sofia czy energie? 155
3. Pożegnanie z neoplatonizmem 160
Rozdział IV. Co, jeśli nie neoplatonizm? 164
1. Zwrot w stronę arystotelizmu 164
2. Od marzeń do myślenia 168
Rozdział V. Filozofia i teologia ortodoksyjna 172
Część III
Postrenesans rosyjski
Rozdział I. Filozofia rosyjska czy filozofia w ogóle? 183
1. Stosunek do filozofii Srebrnego Wieku 185
Rozdział II. Filozofia Siergieja Chorużyja w perspektywie teologicznej 189
1. Rosyjski Diogenes 190
2. Antropologia synergiczna 205
Rozdział III. Władimir Bibichin i rosyjski postheideggeryzm 218
1. Świat Bibichina 222
2. Srogość filozofii 225
3. Arystoteles – Rozanow 226
4. Świat 228
5. Obecność i wydarzenie 231
6. Własność 232
7. Energia 235
Zakończenie 249
Dodatki
Siergiej Chorużyj, Dość niespodziewane pokrewieństwo: praktyka duchowa
i analityka egzystencjalna 255
Siergiej Chorużyj, Antropologia transformacyjna oczami antropologii
synergicznej (ku kwestii Postczłowieka) 271
Władimir Bibichin, Heidegger 288
Bibliografia 301
Indeks osób 311

Szczegóły ebooka Postrenesans rosyjski

Wydawca:
Scholar
Rok wydania:
2019
Typ publikacji:
Ebook
Język:
polski
Format:
pdf
ISBN:
978-83-65390-55-4
ISBN wersji papierowej:
978-83-65390-55-4
Wydanie:
1
Autorzy:
Łukasz Leonkiewicz
Miejsce wydania:
Warszawa
Liczba Stron:
316
Czas realizacji zamówienia:
Do 10 min

Na jakich urządzeniach mogę czytać ebooki?

Ikona ebooka Na czytnikach Kindle, PocketBook, Kobo i innych
Ikona komutera Na komputerach stacjonarnych i laptopach
Ikona telefonu Na telefonach z systemem ANDROID lub iOS
Ikona urządzenia elektroniczne Na wszystkich urządzeniach obsługujących format plików PDF, Mobi, EPub