Prawo autorskie w praktyce

Ebook Prawo autorskie w praktyce Joanna Marszałek, Jacek Markowski, Anna Podolska, Ewelina Szatkowska, Anna Bober-Kotarbińska, Dominika Szumała, Joanna Kostrzewska, Dagmara Jaroszewska-Choraś, Paula Chmielowska, Małgorzata Węgrzak, Mariusz Szatkowski

Joanna Marszałek, Jacek Markowski, Anna Podolska, Ewelina Szatkowska, Dagmara Jaroszewska-Choraś, Mariusz Szatkowski, Małgorzata Węgrzak, Anna Bober-Kotarbińska, Dominika Szumała, Joanna Kostrzewska, Paula Chmielowska
74,34 zł
Dodaj do ulubionych

Opis treści

Publikacja omawia złożone aspekty prawa autorskiego w odniesieniu do różnych rodzajów twórczości. Przedstawia praktyczne rozwiązania i wskazówki dla osób zainteresowanych konkretnymi dziedzinami, takimi jak: film, muzyka, fotografia, programy komputerowe, folklor i kulinaria.


Z książki czytelnik dowie się:
- jakie znaczenie dla prawa autorskiego ma sztuczna inteligencja,
- czy projekt budowlany i zrealizowany na jego podstawie budynek to dwa osobne utwory architektoniczne,
- czym jest „prawo panoramy”,
- kto jest dysponentem praw do wizerunku osoby historycznej.


Istotny walor opracowania stanowią także ilustracje, dzięki którym łatwiej jest zrozu­mieć praktyczne problemy w stosowaniu prawa autorskiego.


Publikacja zainteresuje prawników praktyków, którzy mają do czynienia z omawianymi zagadnieniami podczas wykonywania swoich czynności zawodowych. Będzie także cenną lekturą dla pracowników naukowych oraz studentów prawa, dziennikarstwa i kierunków artystycznych.

Spis treści ebooka Prawo autorskie w praktyce

Wykaz skrótów , str. 11
Wspomnienie Kazimierza Wroczyńskiego, założyciela ZAiKS-u ,(1926 r.) , str. 13
Wstęp (Ewelina Szatkowska) , str. 15
 ,
Rozdział ,I
Utwór jako ,przedmiot prawa autorskiego. Zagadnienia podstawowe (Ewelina Szatkowska) , str. 17
 ,
Rozdział ,II
Architektura a ,prawo autorskie (Joanna Kostrzewska) , str. 31
1.Utwór architektoniczny , str. 31
2.Czy utwór architektoniczny musi być utrwalony na ,nośniku ,materialnym? , str. 33
3.Czy projekt budowlany i ,zrealizowany na ,jego ,podstawie budynek to ,dwa osobne utwory architektoniczne? , str. 34
4.Czy utworem architektonicznym może być projekt budowlany niezgodny z ,wymogami prawa budowlanego? Czy twórcą utworu architektonicznego może być osoba nieposiadająca odpowiednich uprawnień budowlanych? , str. 36
5.Czy utworem architektonicznym mogą być tak powtarzalne obiekty jak ,budynki z ,wielkiej płyty? , str. 37
6.Czy za ,twórcę utworu architektonicznego należy każdorazowo uznać osobę wskazaną jako ,projektant na ,egzemplarzu projektu budowlanego? , str. 38
7.Kto będzie uznany za ,twórcę utworu architektonicznego w ,przypadku projektu budowlanego sporządzonego przez ,architekta według koncepcji inwestora? , str. 38
8.Czy inwestor (lub ,inny projektant) może dokonać zmian w ,projekcie bez ,zgody twórcy? , str. 39
9.Czy inwestor może zburzyć obiekt będący utworem architektonicznym bez ,zgody jego twórcy? , str. 40
 ,
Rozdział ,III
Fotografia a ,prawo autorskie (Ewelina Szatkowska, Dagmara Jaroszewska-Choraś) , str. 42
1.Fotografia i ,utwór fotograficzny , str. 42
2.Twórczość zależna i ,inspiracja w ,fotografii , str. 50
3.&bdquo,Prawo panoramy&rdquo,. Możliwość utrwalania i ,rozpowszechniania ujęć z ,przestrzeni publicznej , str. 54
4.Fotografia reporterska oraz ,fotografia historyczna , str. 56
5.Fotografia portretowa oraz ,prawo ochrony wizerunku , str. 60
 ,
Rozdział ,IV
Filmy, seriale oraz ,kreacje aktorskie a ,prawo autorskie ,(Dominika Szumała) , str. 63
1.Wprowadzenie , str. 63
2.Cytat filmowy w ,popkulturze , str. 63
3.Ochrona tytułu filmowego , str. 66
4.Inspiracja filmem i ,serialem , str. 66
5.Maska artystyczna i ,wizerunek postaci , str. 68
6.Pomysł na ,serial , str. 69
7.Ekranizacja, remake, serial na ,zagranicznej licencji, format telewizyjny , str. 70
8.Spory o ,tantiemy do ,utworu audiowizualnego , str. 73
 ,
Rozdział ,V
Postacie historyczne a ,prawo autorskie (Dominika Szumała) , str. 76
1.Wprowadzenie , str. 76
2.Wizerunek postaci historycznej , str. 76
3.Zasady i ,formy ochrony wizerunku postaci historycznych , str. 77
4.Wykorzystanie wizerunku postaci historycznych w ,filmach , str. 81
5.Szczególne formy pośmiertnej ochrony wizerunku , str. 85
 ,
Rozdział ,VI
Postacie fikcyjne a ,prawo autorskie (Ewelina Szatkowska) , str. 87
1.Wprowadzenie , str. 87
2.Postać fikcyjna jako ,przedmiot prawa autorskiego , str. 90
3.Postać fikcyjna a ,kreacja aktorska , str. 92
4.Licencje oraz ,twórczość zależna i ,inspirowana postaciami fikcyjnymi , str. 93
5.Parodia postaci fikcyjnych , str. 96
6.Dozwolony użytek postaci fikcyjnych , str. 97
 ,
Rozdział ,VII
Muzea a ,prawo autorskie (Ewelina Szatkowska) , str. 101
1.Wprowadzenie. Regulacje prawnoautorskie w ,muzeum , str. 101
2.Status prawny eksponatów muzealnych i ,korzystanie ze ,zbiorów , str. 104
3.Wystawa muzealna jako ,przedmiot prawa autorskiego. Ingerencja w ,treść wystawy oraz ,warunki ekspozycji obiektów , str. 111
4.Twórczość pracownicza w ,muzeum , str. 115
5.Prawne aspekty digitalizacji oraz ,komercyjne wykorzystanie dzieł sztuki , str. 116
 ,
Rozdział ,VIII
Muzyka a ,prawo autorskie (Małgorzata Węgrzak) , str. 120
1.Wprowadzenie , str. 120
2.Pojęcie praw autorskich w ,muzyce , str. 123
3.Twórczość zależna w ,muzyce , str. 124
4.Utwór muzyczny &ndash, studium przypadku , str. 126
5.Utwór muzyczny a ,sztuczna inteligencja (AI) , str. 130
6.Uwagi końcowe , str. 132
 ,
Rozdział ,IX
Moda a ,prawo autorskie (Dagmara Jaroszewska-Choraś) , str. 133
1.Wprowadzenie , str. 133
2.Pojęcie mody , str. 134
3.Relacje pomiędzy prawem a ,modą w ,ujęciu historycznym , str. 134
4.Granice inspiracji w ,modzie , str. 135
5.Znaki towarowe w ,modzie , str. 142
6.Przywłaszczenia kulturowe w ,modzie , str. 146
 ,
Rozdział ,X
Folklor, wiedza tradycyjna, sztuka ludowa, rękodzieło a ,prawo autorskie (Joanna Marszałek) , str. 148
1.Pojęcie folkloru i ,sztuki ludowej , str. 148
2.Prawnoautorska ochrona folkloru , str. 149
3.Ochrona folkloru na ,przykładzie wybranych państw , str. 153
 ,
Rozdział ,XI
Kulinaria, przepisy a ,prawo autorskie (Dominika Szumała) , str. 157
1.Wprowadzenie , str. 157
2.Kulinaria jako ,procedury, metody i ,zasady działania , str. 158
3.Ochrona przepisu kulinarnego , str. 158
4.Wizualny aspekt potraw w ,prawie autorskim , str. 161
5.Blogi kulinarne jako ,bazy danych oraz ,receptury jako ,know-how , str. 162
6.Menu w ,świetle prawa autorskiego , str. 163
7.Fotografia kulinarna , str. 165
8.Wykorzystanie utworu lub ,wizerunku postaci przy ,tworzeniu produktów spożywczych , str. 166
 ,
Rozdział ,XII
Wykłady, prezentacje a ,prawo autorskie (Ewelina Szatkowska) , str. 168
1.Wprowadzenie , str. 168
2.Wykład jako ,przedmiot prawa autorskiego , str. 169
3.Przygotowywanie prezentacji z ,uwzględnieniem zasad korzystania z ,utworów w ,celach dydaktycznych lub ,naukowych oraz ,prawa cytatu , str. 174
4.Dozwolone korzystanie z ,wykładu , str. 181
 ,
Rozdział ,XIII
Opinia prawna a ,prawo autorskie (Małgorzata Węgrzak) , str. 183
1.Wprowadzenie , str. 183
2.Opinia prawna jako ,przedmiot prawa autorskiego , str. 184
3.Opinie prawne w ,orzecznictwie i ,poglądach doktryny , str. 185
4.Opinie prawne jako ,dokumenty urzędowe , str. 186
5.Uwagi końcowe , str. 188
 ,
Rozdział ,XIV
Wyniki badań naukowych a ,prawo autorskie (Ewelina Szatkowska) , str. 190
1.Pracowniczy utwór naukowy , str. 190
2.Badania naukowe jako ,przedmiot prawa autorskiego , str. 191
3.Cywilnoprawna ochrona wyników badań naukowych , str. 194
4.Utwór naukowy a ,wynik prac rozwojowych , str. 195
5.Prawo do ,wyników badań naukowych w ,regulaminach wybranych uczelni wyższych , str. 198
 ,
Rozdział ,XV
Badania archeologiczne a ,prawo autorskie (Paula Chmielowska) , str. 203
1.Wprowadzenie , str. 203
2.Zasady dokumentowania badań archeologicznych , str. 205
3.Sprawozdanie z ,badań archeologicznych &ndash, utwór naukowy czy ,dokument urzędowy? , str. 207
4.Twórcy zabytków i ,ich autorskie prawa osobiste , str. 213
5.Uwagi końcowe , str. 218
Rozdział ,XVI
Sztuczna inteligencja a ,prawo autorskie (Anna Bober-Kotarbińska) , str. 219
1.Pojęcie SI i ,pojęcie UM , str. 219
2.Czym jest sztuczna inteligencja? , str. 220
3.Czym jest uczenie maszynowe? , str. 221
4.Jakie znaczenie dla ,prawa autorskiego ma sztuczna inteligencja? , str. 222
5.Przykłady wykorzystania SI w ,procesach generowania dzieł ,artystycznych , str. 223
6.Wątpliwości i ,regulacje prawne , str. 229
7.Wybrane regulacje krajowe i ,regionalne , str. 232
8.Uwagi końcowe , str. 235
 ,
Rozdział ,XVII
Gry komputerowe a ,prawo autorskie (Jacek Markowski) , str. 237
1.Wprowadzenie , str. 237
2.Plagiat jako ,forma naruszenia , str. 239
3.Modyfikacja gier a ,prawo autorskie do ,gry komputerowej , str. 245
4.Technologia blockchain i ,NFT a ,prawo autorskie do ,gier , str. 247
5.Uwagi końcowe , str. 249
 ,
Rozdział ,XVIII
Sport a ,prawo autorskie (Mariusz Szatkowski) , str. 250
1.Wprowadzenie , str. 250
2.Sport a ,prawo autorskie &ndash, przegląd zagadnień do ,analizy , str. 252
3.Widowisko sportowe i ,relacja z ,niego jako ,przedmiot ochrony autorskoprawnej , str. 253
4.Odzież i ,sprzęt sportowy a ,prawo autorskie , str. 257
5.Projekty architektoniczne obiektów sportowych a ,prawo autorskie , str. 259
6.Opracowania sportowe a ,prawo autorskie , str. 262
7.Codzienna działalność klubów i ,organizacji sportowych a ,prawo ,autorskie , str. 266
 ,
Rozdział ,XIX
E-sport a ,prawo autorskie (Jacek Markowski) , str. 268
1.Wprowadzenie , str. 268
2.Prawo autorskie w ,e-sporcie , str. 269
3.Wizerunek e-sportowca , str. 272
4.Pojęcie wizerunku w ,prawie polskim , str. 273
5.Źródła ochrony wizerunku w ,prawie polskim , str. 274
6.Prawo do ,wizerunku e-sportowca oraz ,formy eksploatacji wizerunku e-sportowca , str. 276
7.Wizerunek małoletniego e-sportowca , str. 277
8.Uwagi końcowe , str. 278
 ,
Rozdział ,XX
Portale społecznościowe, blogi i ,vlogi a ,prawo autorskie (Anna Podolska) , str. 279
1.Wprowadzenie , str. 279
2.Digitalizacja utworów a ,prawa autorskie , str. 283
3.Ochrona różnych form twórczości artystycznej w ,Internecie , str. 286
4.Udostępnianie treści w ,sieci , str. 288
5.Licencje Creative Commons , str. 291
6.Środki ochrony i ,odpowiedzialność za ,naruszenia prawa w ,sieci , str. 296
 ,
Rozdział ,XXI
Tatuaże a ,prawo autorskie (Joanna Marszałek) , str. 301
1.Wprowadzenie , str. 301
2.Tatuaż jako ,przedmiot prawa autorskiego , str. 303
3.Wybrane spory dotyczące sztuki tatuowania , str. 306
 ,
Rozdział ,XXII
Wytwory natury (i ,ich ujęcia), dzieła zwierząt a ,prawo autorskie (Ewelina Szatkowska) , str. 311
1.Spór o ,&bdquo,chmury burzowe&rdquo, w ,produkcji Stranger Things, czyli formy naturalne i ,ich ujęcia w ,prawie autorskim , str. 311
2.Kompozycja z ,kwiatów jako ,przedmiot prawa autorskiego , str. 314
3.Odmiany roślin w ,świetle prawa autorskiego , str. 317
4.Status wytworów stworzonych przez ,zwierzęta , str. 318
5.Uwagi końcowe , str. 322
Literatura , str. 323
Autorzy , str. 335

Szczegóły ebooka Prawo autorskie w praktyce

Wydawca:
Wolters Kluwer
Rok wydania:
2023
Typ publikacji:
Ebook
Język:
polski
Format:
pdf
ISBN:
978-83-8328-258-9
ISBN wersji papierowej:
978-83-8286-821-0
Autorzy:
Joanna Marszałek,Jacek Markowski,Anna Podolska,Ewelina Szatkowska,Dagmara Jaroszewska-Choraś,Mariusz Szatkowski,Małgorzata Węgrzak,Anna Bober-Kotarbińska,Dominika Szumała,Joanna Kostrzewska,Paula Chmielowska
EAN:
9788383282589
Liczba Stron:
416
Czas realizacji zamówienia:
Do 10 min

Na jakich urządzeniach mogę czytać ebooki?

Ikona ebooka Na czytnikach Kindle, PocketBook, Kobo i innych
Ikona komutera Na komputerach stacjonarnych i laptopach
Ikona telefonu Na telefonach z systemem ANDROID lub iOS
Ikona urządzenia elektroniczne Na wszystkich urządzeniach obsługujących format plików PDF, Mobi, EPub