Teatr uwikłany

Ebook Teatr uwikłany Ewa Rynarzewska

Ewa Rynarzewska
14,79 zł
Dodaj do ulubionych

Opis treści

Książka poświęcona koreańskiej sztuce teatralnej w pierwszych dekadach XX w., będącej odpowiedzią na oczekiwania nowej epoki i reakcją na przemiany historyczne, polityczne, społeczne i kulturowe, jakie w tej dobie przeżywała Korea i jej społeczeństwo. Wychodząc naprzeciw postulatom ówczesnych elit politycznych i przedstawicieli wpływowych środowisk intelektualnych, a także nowej, coraz bardziej wymagającej publiczności, teatr koreański zaczął wprowadzać gruntowne zmiany, które zaowocowały powstaniem nowych gatunków, ukształtowanych pod silnym wpływem teatru japońskiego i zachodniego. Ujawniły one różnorodność oczekiwań i potrzeb Koreańczyków,
którzy wynieśli teatr do rangi wartości społecznej i nadali mu nowy, niespotykany wcześniej wymiar społeczny, sytuując go w nurcie ogólnonarodowych interesów i społecznych realiów okupowanego kraju. Autorka podejmuje próbę analizy procesu narodzin współczesnego teatru koreańskiego i wyznaczenia głównych funkcji sztuki teatralnej.

Spis treści ebooka Teatr uwikłany

Wprowadzenie 9

Rozdział I Spór o teatr koreański 31

Teatr p’ansori – od sztuki ludowej do elitarnej 34
Teatr Hǔidae – narodowy czy komercyjny? 41
Teatr Wǒn’gaksa – stary czy nowy? 56
Klasyczna opera ch’ang-gǔk – próba pogodzenia sztuki i rozrywki 64
Teatr „nowej szkoły” (shinp’a-gǔk) – próba pogodzenia misji społecznej i rozrywki 75
Amatorski ruch teatrów akademickich i szkolnych (soin-gǔk) – próba pogodzenia misji społecznej i sztuki 90
Instytut Sztuki Teatralnej – teatr rodzimy czy obcy? 100
Opinie pierwszych koreańskich teoretyków teatru 116
Yun Paeng-nam – społeczna funkcja teatru 116
Hyǒn Ch’ǒl – narodowa koncepcja teatru (minjung-gǔk) 123
Kim U-jin – wyzwolić ludzkiego ducha 134

Rozdział II Koreańskie metamorfozy teatralne – od reformy do rozrywki 149

Pierwsze próby reformowania teatru koreańskiego 152
Klasyczna opera ch’ang-gǔk – od teatru p’ansori do opery zachodniej 152
Teatr „nowej szkoły” (shinp’a-gǔk) – nowatorstwo czy imitacja? 164
„Dramat nowy” (shin-gǔk) – w stronę Zachodu 181
Kalejdoskop teatralny 199
Triumf popularnego teatru rozrywkowego (taejung-gǔk) 215
Towarzystwo T’owǒl i Pak Sǔng-hǔi – zakładnik epoki 218
Koreański Ośrodek Teatralny i Chi Tu-han – zakładnik teatru shinp’a 227
Instytut Sztuki Teatralnej i Yu Ch’i-jin – zakładnik własnych ideałów 235
Teatr Dalekiego Wschodu – mekka popularnego teatru rozrywkowego 252

Rozdział III Dramat koreański jako trybuna społeczna 270

Srebrny świat i krytyka starego porządku feudalnej Korei 272
Trzej pacjenci i obrona konserwatywnej obyczajowości 280
Rozpacz kobiety i apel o prawo do „wolnej miłości” (chayu yǒn’ae) 295
Śmierć Kim Yǒng-ila – głos protestu wobec nierówności społecznej 305
Wrak – zagrożone prawo do samostanowienia 317
Wół i obraz upadającej wsi koreańskiej 339
Miłość cię oszukała, przez pieniądze płaczesz – w obronie kisaeng 366

Zakończenie 390

Aneksy: współczesne kontrowersje i spory w koreańskiej krytyce teatralnej 396

Problem genezy klasycznej opery ch’ang-gǔk 396
Debata na temat premierowego przedstawienia zespołu Hyǒkshindan 409
Problem autorstwa sztuki Srebrny świat 414

Bibliografia 425

Wykaz wybranych, nazwisk i terminów koreańskich, japońskich i chińskich 438

Indeks wybranych nazwisk i terminów koreańskich, japońskich i chińskich 446

Szczegóły ebooka Teatr uwikłany

Wydawca:
Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Rok wydania:
2013
Typ publikacji:
Ebook
Język:
polski
Format:
pdf
ISBN:
978-83-235-2037-5
ISBN wersji papierowej:
978-83-235-1003-1
Wydanie:
1
Autorzy:
Ewa Rynarzewska
Miejsce wydania:
Warszawa
Liczba Stron:
454
Czas realizacji zamówienia:
Do 10 min

Na jakich urządzeniach mogę czytać ebooki?

Ikona ebooka Na czytnikach Kindle, PocketBook, Kobo i innych
Ikona komutera Na komputerach stacjonarnych i laptopach
Ikona telefonu Na telefonach z systemem ANDROID lub iOS
Ikona urządzenia elektroniczne Na wszystkich urządzeniach obsługujących format plików PDF, Mobi, EPub