O sztuce na Titanicu

ebook O sztuce na Titanicu Iwona Lorenc

Iwona Lorenc
Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Rok wydania: 2022
Opis Spis treści Szczegóły Recenzje

Książka dotyczy uwikłań współczesnej sztuki wynikających z kondycji późnej nowoczesności. Broni tezy, że sztuka współczesna, wciągana w gry obronne z nowoczesną apokalipsą, które prowadzą do jej ekonomicznej, politycznej, ideologicznej funkcjonalizacji i swego rodzaju pauperyzacji, kryje w sobie jednak silny potencjał niezależności i dystansu wobec fikcji konstruowanych przez nowoczesną kulturę.

Ma nietypową formę „żywego”, otwartego pod względem formalnym dialogu filozoficzno-artystycznego. Jego uczestnicy – Iwona Lorenc, filozofka, i jej rozmówca, filozofujący artysta Sławomir Marzec – omawiają na przykładzie wybranych praktyk artystycznych strategie artystyczne i problemy filozoficzne, które kształtują pole dzisiejszej sztuki. Miejscami ze sobą polemizując, miejscami wzajemnie się uzupełniając, analizują wnikliwie zjawiska w sztuce najnowszej i przez odniesienie ich do filozoficznych kontekstów interpretacyjnych ukazują szerokie spektrum tematów. Zachowując należną dbałość o warsztat naukowy, wychodzą poza tradycyjne „traktatowo-monologowe” formy wypowiedzi filozoficznej, aby uatrakcyjnić lekturę i ułatwić odbiór książki szerszym kręgom czytelników zainteresowanych zarówno sztuką, jak i humanistyką.

Z pewnością książka […] będzie interesującą lekturą dla wszystkich zainteresowanych problematyką sztuki współczesnej i jej filozoficznych kontekstów, w szczególności dla humanistów i artystów, nauczycieli akademickich obu tych obszarów. Polecić ją można studentom kierunków humanistycznych, ale też artystycznych. Zarówno tych pierwszych, jak i drugich nauczy łączenia myślenia filozoficznego z artystycznym działaniem, wskaże ten kierunek i uświadomi ważność tych kontekstów dla sensu i znaczenia sztuki jako takiej, ale też poszczególnych dzieł sztuki. (Z recenzji prof. dr hab. Beaty Frydryczak)

Nie mam wątpliwości, że każdy czytelnik odnajdzie w tym deliberatywnym spotkaniu Iwony Lorenc i Sławomira Marca co najmniej fragment zwierciadła, w którym wcześniej czy później pojawi się egzystencjalny zarys jego samego. Rozmówcy wiedzą bardzo dobrze, że nawet sztuka zapatrzona narcystycznie w samą siebie rzuca spojrzenie, w którego estetycznym świetle prześwitują zarysy naszych egzystencjalnych zmagań uwikłanych zawsze w jakieś partykularne tu i teraz. Parafrazując znany filozoficzny bon mot Leszka Kołakowskiego o wszechświecie i studni, można powiedzieć, że z intrygujących rozmów Iwony Lorenc i Sławomira Marca wyłania się imponująca przestrzeń sztuki, w której dziełach u kresu naszych interpretacyjnych i rozumiejących wędrówek czekają na nas odbicia naszych własnych twarzy. (Z recenzji prof. dr. hab. Romana Kubickiego)

Z punktu widzenia samej filozofii żywa, tocząca się rozmowa jest dobrym eksperymentem w zakresie przełamywania filozoficznej mononarracyjności, wydaje się też, że jest dobrym, sprawdzonym sposobem na taką refleksję nad sztuką, która zdaje sprawę z komplementarności, wzajemnego uzupełniania się, ale też i konkurencyjności tych dwóch pokrewnych, jakże jednak odmiennych dziedzin, jakimi są sztuka i filozofia. Dialog Iwony Lorenc i Sławomira Marca toczy się w czasie późnej nowoczesności i w tym zakresie kontynuuje prowadzone przez Annę Zeidler-Janiszewską i Romana Kubickiego rozmowy z Zygmuntem Baumanem „o sztuce życia, nauce, życiu sztuki i innych sprawach”. (Z recenzji prof. dr hab. Teresy Pękali)


*********

On Art on the Titanic. Talks with Sławomir Marzec

The book explores the entanglements of modern art resulting from the condition of late postmodernism. It is written in the form of a “lively”, formally open, philosophical and artistic dialogue, whose participants – a philosopher and a philosophizing artist – draw on selected examples of artistic practices to discuss the artistic strategies and philosophical problems which shape the field of today’s art. They analyze in depth a number of phenomena in modern art, and by relating them to philosophical interpretative contexts, throw light on a wide range of subjects. Maintaining due care for scholarly method, they go beyond traditional “treatise-monologue” forms of philosophical expression so as to make the book more appealing and approachable for a wider audience of readers interested in both art. And the humanities.

*********

Prof. zw. dr hab. Iwona Lorenc (ORCID 0000-0003-3364-3953) – pracuje w Zakładzie Estetyki Wydziału Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Do 2020 roku profesor w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Zajmuje się współczesną filozofią sztuki, historią estetyki oraz filozofią współczesną, głównie francuskojęzyczną (fenomenologia, hermeneutyka, postmodernizm). Autorka książek: "Dlaczego sztuka? Wprowadzenie do filozofii sztuki" (1990), "Logos i mit estetyczności" (1993), "Świadomość i obraz. Studia z filozofii przedstawienia" (2001), "Minima aesthetica. Szkice o estetyce późnej nowoczesności" (2010), "Estetyczne problemy późnej nowoczesności" (2014), "Aesthetics and Modernity. Toward a New Philosophical Functionalization of Art" (2021). Redaktor naukowa 6 tomów zbiorowych z zakresu współczesnej fenomenologii francuskiej, współczesnej filozofii sztuki i problemów nowoczesności. Opublikowała także ponad 100 rozpraw i artykułów na temat dzisiejszej estetyki, zwłaszcza fenomenologicznej, filozofii współczesnej oraz refleksji nad późną nowoczesnością.

Prof. zw. dr hab. Sławomir Marzec – absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i Kunstakademie Düsseldorf. Prowadzi Pracownię Malarstwa na Wydziale Grafiki warszawskiej ASP. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, instalacją, fotografią przetworzoną, performansem i filmem. Zrealizował ponad 100 wystaw indywidualnych, m.in. w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu, Muzeum Narodowym w Lublinie, Galerii Foksal, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Autor przeszło 250 publikacji z pogranicza teorii i krytyki sztuki, zamieszczanych w czołowych polskich magazynach sztuki, a także w pismach zagranicznych (wieloletni recenzent nowojorskiego „NY Arts” i londyńskiego „Contemporary”), 5 książek, m.in. "Sztuka, czyli wszystko. Krajobraz po postmodernizmie" (2008), "Zabobony sztuki najnowszej" (2020), oraz licznych polemik, walczący o nie/możliwą autonomię sztuki. Kurator wystaw, m.in. Chcę być kobietą w warszawskiej Galerii XX1 – być może najbardziej kontrowersyjnego wydarzenia artystycznego w 2019 roku. Inicjator powołania Forum Nowych Autonomii Sztuk działającego w latach 2014-2018. Zastępca redaktora naczelnego kwartalnika „Aspiracje” (2019–2021).

---------

PhD assoc. prof. Iwona Lorenc (ORCID 0000-0003-3364-3953) – works at the Department of Aesthetics at the Faculty of Philosophy of the University of Warsaw.

PhD assoc. prof. Sławomir Marzec – a graduate of the Academy of Fine Arts in Warsaw and Kunstakademie Düsseldorf. He runs the Painting Studio at the Faculty of Graphics of the Warsaw Academy of Fine Arts.

Spis treści ebooka O sztuce na Titanicu

Wstęp 7

Utrata określoności: Andrzej Dłużniewski 15
Postkrytyczność a gambit awangardy 18
Współczesny nihilizm: Andrzej Dłużniewski, Duane Hanson,
Mike Kelley 21
Krytyczność, postkrytyczność, krytycyzm artystyczny 23
Arenas Mike’a Kelleya a regresywność sztuki współczesnej 33
Puste Święte Miejsce (Lacana/Žižka) a sztuka współczesna 35
Czy dzieło sztuki ma Miejsce? 38
Kres metafor przestrzennych czy petryfikacja czasu? 39
Inkorporacja pustki w dzieło: Grzegorz Sztabiński 44
Faktyczność doświadczenia estetycznego, aisthesis 51
Samorozumienie a bezradność człowieka współczesnego 55
Samoodniesienie, wykorzenienie podmiotu a uwikłanie w mit 57
Żyć i tworzyć według paradygmatu 62
Niestabilność świata a potrzeba nowej strategii artystycznej 67
Sztuka awangardowa: poza mitycznym uwikłaniem czy nowy mit? 69
Nowość a inauguracja nowego świata w sztuce 73
Spór o metakrytycyzm 78
Niekonkluzyjność, deliberacyjność sztuki 80
Gra sztuki z aktualnością: anachronia i kapsuła czasu 86
Poza opozycję fundamentalnego schematyzmu i płynności 91
Punkty zero w sztuce: Ewerdt Hilgemann i minimalizm 96
Punkty zero w sztuce: Jan Berdyszak 104
Mity awangardy 110
Neoawangarda 111
Retoryzacja kultury współczesnej 119
Intencjonalność a fikcja: Roman Ingarden 121
Skutki retoryzacji kultury 126
Retoryzacja, dekonstrukcja (pułapki i zalety) 128
Performatywna materialność kina 136
Idiom jednostkowej obecności 141
Montaż artystyczny a doświadczenie miasta: Debora Vogel 144
Pluralizm dzisiejszej sztuki a doświadczenie miasta 148
Nowy materializm: Karen Barad 156
Raz jeszcze o niestabilności świata 163
Deliberacyjność jako odmowa identyfikacji 166
Fenomenologia malarstwa Sławomira Marca 170
Malarska gra między integracją a rozproszeniem 174
Poza ewidencję widzenia 176
Konkretność obrazu 178
Malarski splot widzialnego i niewidzialnego 179
Obraz malarski a dynamika pola wizualności 181
Obraz jako studium mechanizmów naturalnej percepcji 184
Rama obrazu: nieodróżnialność i współistnienie granicy 188
Obraz malarski jako byt paradoksalny 192
Obraz a migotanie fenomenu 194
Obraz jako WSZYSTKO 197
Obraz jako dotykanie granicy widzialnego 198
Materialność czy immaterialność obrazu? 199
Pomiędzy przestrzenią obrazu i przestrzenią widza 200

W funkcji zakończenia 205
Bibliografia 209
Indeks osób 215
Summary 221
Ilustracje 223

Szczegóły ebooka O sztuce na Titanicu

Wydawca:
Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Rok wydania:
2022
Typ publikacji:
Ebook
Format:
pdf,mobi,epub
ISBN:
978-83-235-5487-5
ISBN wersji papierowej:
978-83-235-5479-0
Wydanie:
1
Autorzy:
Iwona Lorenc
EAN:
9788323554875
Miejsce wydania:
Warszawa
Liczba Stron:
232

Recenzje ebooka O sztuce na Titanicu

Średnia ocena

0.0
0 recenzji

  • Reviews (0)

@CUSTOMER_NAME@

@COMMENT_TITLE@

@COMMENT_COMMENT@

@COMMENT_AVATAR@

@CUSTOMER_NAME@

@AUTHOR_PROFILE@ @COMMENT_ISO_COUNTRY@ @VERIFY_PURCHASE@
@COMMENT_DATE@
@COMMENT_NO_APPROVE@

@COMMENT_COMMENT@

Reply
@COMMENT_AVATAR@

@CUSTOMER_NAME@

@AUTHOR_PROFILE@ @COMMENT_ISO_COUNTRY@ @VERIFY_PURCHASE@
@COMMENT_DATE@
@COMMENT_NO_APPROVE@

@COMMENT_COMMENT@

Reply

Na jakich urządzeniach mogę czytać ebooki?

Ikona ebooka Na czytnikach Kindle, PocketBook, Kobo i innych
Ikona komutera Na komputerach stacjonarnych i laptopach
Ikona telefonu Na telefonach z systemem ANDROID lub iOS
Ikona urządzenia elektroniczne Na wszystkich urządzeniach obsługujących format plików PDF, Mobi, EPub
19,60 zł