ebook Rozmowy obrazów, t. 2
Grażyna Bastek
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe PWN
Rok wydania:
2020
W drugim tomie Rozmów obrazów obrazy połączono są ze sobą za sprawą artystycznych wyzwań i środków wyrazu. Są to nie tylko kwestie koloru, światła i faktury, ale też perspektywa oraz optyczne i iluzjonistyczne triki. Zabawy polegające na oszukaniu widza, tak aby nie wiedział, gdzie kończy się świat realny, a gdzie zaczyna namalowany. Przedstawione są popisy artystycznej wirtuozerii wykonane za pomocą anamorfozy, a także próby namalowania niemożliwego, jak o odwzorowywaniu burzy napisał Pliniusz Starszy.
Kluczem doboru obrazów w pierwszym tomie były tematy, motywy i ich reinterpretacje, w drugim natomiast są to głównie środki malarskie. To jednak tylko arbitralny klucz, sposób na połączenie ze sobą dzieł powstałych w różnych ośrodkach lub w odległych od siebie epokach. W istocie bowiem tematu i sposobu jego wykonania nie da się rozdzielić. Emocje widza są budowane zarówno za pomocą tego, co jest przedstawione, jak i tego, jak to jest zrobione.
Zebrane w obu tomach eseje są zaproszeniem do samodzielnego patrzenia i gry skojarzeń. W historii sztuki nie ma jednej właściwej interpretacji poszczególnych dzieł. Jest tyle obrazów, ilu odbiorców. Sztuką należy się cieszyć niezależnie od posiadanej wiedzy. Wystarczy tylko mieć odwagę, żeby patrzeć.
Grażyna Bastek – historyczka sztuki i publicystka. Specjalizuje się w historii europejskiego malarstwa i badaniu technik dawnych mistrzów. Pracuje w Muzeum Narodowym w Warszawie, w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego prowadzi zajęcia poświęcone malarstwu nowożytnemu. Zajmuje się popularyzacją historii sztuki. Jej eseje o malarstwie były publikowane w „Art And Business”, „Dwutygodniku.com”, „Przekroju”. Prowadzi stałą rubrykę o sztuce w „Newsweek Historia”, a w II programie Polskiego Radia współtworzyła audycję „Jest taki obraz”.
Kluczem doboru obrazów w pierwszym tomie były tematy, motywy i ich reinterpretacje, w drugim natomiast są to głównie środki malarskie. To jednak tylko arbitralny klucz, sposób na połączenie ze sobą dzieł powstałych w różnych ośrodkach lub w odległych od siebie epokach. W istocie bowiem tematu i sposobu jego wykonania nie da się rozdzielić. Emocje widza są budowane zarówno za pomocą tego, co jest przedstawione, jak i tego, jak to jest zrobione.
Zebrane w obu tomach eseje są zaproszeniem do samodzielnego patrzenia i gry skojarzeń. W historii sztuki nie ma jednej właściwej interpretacji poszczególnych dzieł. Jest tyle obrazów, ilu odbiorców. Sztuką należy się cieszyć niezależnie od posiadanej wiedzy. Wystarczy tylko mieć odwagę, żeby patrzeć.
Grażyna Bastek – historyczka sztuki i publicystka. Specjalizuje się w historii europejskiego malarstwa i badaniu technik dawnych mistrzów. Pracuje w Muzeum Narodowym w Warszawie, w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego prowadzi zajęcia poświęcone malarstwu nowożytnemu. Zajmuje się popularyzacją historii sztuki. Jej eseje o malarstwie były publikowane w „Art And Business”, „Dwutygodniku.com”, „Przekroju”. Prowadzi stałą rubrykę o sztuce w „Newsweek Historia”, a w II programie Polskiego Radia współtworzyła audycję „Jest taki obraz”.
Spis treści ebooka Rozmowy obrazów, t. 2
WSTĘP 7I. GDZIE JEST OBRAZ? 9
Obraz obrazu 16
Amor i dziewczyna 21
II. PERSPEKTYWA. UPRAWNIONA KONSTRUKCJA 29
Lichwa i sztuka 36
Arcydzieło w ruinie 43
III. ANAMORFOZA. PRODUKT UBOCZNY PERSPEKTYWY 51
Sprawy ziemskie i niebiańskie 58
Cudowna kaseta 65
IV. WEDUTY I KAPRYSY 71
Wenecja Canaletta 78
Kaprysy ambitnego malarza 84
V. LUSTRZANE MIRAŻE 91
W zwierciadle mistrza 98
„Na co patrzysz, Madonno bufetu?” 104
VI. AKT I POTĘGA SCHEMATU 111
Pochwała małżeńskiej miłości 118
Sen Jadwigi 124
VII. SZTUKA I MATERIA 131
Ambicje brugijskich złotników 137
Ważenie życia 143
VIII. GŁOS I RUCH W OBRAZIE 149
Anielski śpiew kastrata 156
Odchylony kolczyk, czyli studium ruchu 162
IX. JAK NAMALOWAĆ BURZĘ? 169
Burze wokół Burzy 176
Burza nad miastem 182
X. WODA I MGŁA 187
Spektakl ponad chmurami 194
Panorama wody i nieba 200
XI. GEST MALARSKI 207
Gwałtowny pędzel Tintoretta 213
Nr 1, czyli Lawendowa mgła 220
XII. TKANKA MALARSKA 227
Materia obrazu 233
Obrazy odbierające apetyt 241
XIII. POTĘGA KOLORÓW 249
Kwiaty w piekielnym kolorze 256
Wielki błękit 262
XIV. NIEMYTE PIĘKNOŚCI 269
Dama w czerni 277
Najbardziej irytujący obraz świata 284
XV. SŁYNNI FAŁSZERZE 291
Małpa Giorgionego 299
Genialne fałszerstwo czy zbiorowa halucynacja? 305
XVI. NAJDROŻSZE OBRAZY ŚWIATA 311
Kogo błogosławi Zbawiciel świata? 320
Wiedeńska Mona Liza 326
Źródła ilustracji 335
Szczegóły ebooka Rozmowy obrazów, t. 2
- Wydawca:
- Wydawnictwo Naukowe PWN
- Rok wydania:
- 2020
- Typ publikacji:
- Ebook
- Język:
- polski
- Format:
- mobi,epub
- ISBN:
- 978-83-01-21481-4
- ISBN wersji papierowej:
- 978-83-01-21425-8
- Wydanie:
- 1
- Autorzy:
- Grażyna Bastek
- Miejsce wydania:
- Warszawa
- Liczba Stron:
- 336
Recenzje ebooka Rozmowy obrazów, t. 2
-
Reviews (0)
Na jakich urządzeniach mogę czytać ebooki?
Na czytnikach Kindle, PocketBook, Kobo i innych
Na komputerach stacjonarnych i laptopach
Na telefonach z systemem ANDROID lub iOS
Na wszystkich urządzeniach obsługujących format plików PDF, Mobi, EPub
59,00 zł
@CUSTOMER_NAME@
@COMMENT_TITLE@
@COMMENT_COMMENT@